Hei!

Jeg har en nybygd tegelmur som skal forsynes med plåt på murens overside. Plåten har en profil med plan overside og går ned på sidene ca 5 cm med utvinklet dryppnese. Men jeg vet ikke riktig hvordan plåten skal festes for å se pent ut og fungere bra over lang tid. Jeg har fått noen forskjellige alternativer. Spikres, skrues, montasjelim eller fugeskum.

- Spiker: Det kanskje går å slå i spiker (stålsøyle?) i murfugene. Men ser kanskje ikke så pent ut og risiko for å slinte med skader som følge? Kanskje sprekker murverket?

- Skrue: Bore, plugge og bondeskru? Det gir kanskje lett deformering av plåtsidene ved innstramming?

- Montasjelim: Ja, da sitter det vel for all evighet uten at man kan få av plåten. Trenger vel antakelig tørrt underlag.

- Fugeskum: Lød først "skummelt", men skal visstnok gå bra å sprøyte på (til og med på fuktig underlag) og deretter stryke ut for å legge på plåten. Sitter sikkert godt når det har herdet.

Takknemlig for innspill på forskjellige alternativer samt erfaringer.

Så hvordan en ekte blikkenslager gjorde på en lignende mur. Først boret han og plugget, skrudde fast en nedre plate som han deretter falset fast den øvre i. Da fikk han en helt skjult montering og ingen stygge skruer som lekker inn vann i muren.

• Liker
Jakarta
  • Laddar…
Det skal jo som Stefan sier helst festes helt skjult med festebeslag. Men om det nå er for sent så synes jeg du skal feste glatte plater under den synlige platen som du deretter kan nagle platen i.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.