Har tegnet opp et lager 6x2,4 der jeg har tenkt 120+45 vegger. Støper platen her om noen dager. Brukt meg av Sundolits kantelementer, men slo meg i dag at svillen hvis den lages samme som vegger, 120mm så er det ikke så mye betong å dra den i?
Er alternativene:
- Å kjøre 170 på svillen og så 120+45 på veggene?
- Flytte inn svillen noe siden luftspalten (28x70) uansett gjør at panelet kommer ut over kanten?
Har tegnet opp et lager 6x2,4 der jeg har tenkt 120+45 vegger. Skal støpe plata her om noen dager.
Har brukt meg av Sundolits kant-elementer men slo meg i dag at svillen hvis den gjøres samme som vegger, 120mm, så er det ikke så mye betong å dra den i?
Er alternativene:
- Å kjøre 170 på svillen og så 120+45 på veggene?
- Flytte inn svillen noe siden luftspalten (28x70) uansett får panelet til å komme ut over kant?
[bilde]
Takk på forhånd!
I mitt garasjebygg valgte jeg 145*45 på svillen og den lå da i flukt med ytterkanten av kant-elementet.
Med 145*45mm svill blir det jo bare 25 mm forskjell mot 120*45 vegg-stender. Kanskje kan du stille OSB + Gips på klakken så går det nesten jevnt opp 😀
I mitt garasjebygg valgte jeg 145*45 på svillen, og den lå da i linje med ytterkanten av kantelementet.
Med 145*45mm svill blir det jo bare 25 mm forskjell mot 120*45 veggregler. Kanskje kan du stille OSB + Gips på kanten så går det nesten jevnt opp 😀
Takk for innspill! Etter mye leting fant jeg en lignende tråd der de bygde med 95x45 og skrådde inn i betongen. Tenker at svillen ikke trenger så mye for å klemme ordentlig, så med 120 eller om jeg går opp til 170 og passende CC så burde det bli bra.
170 svill med 120+45+OSB+Gips så burde det være løst.
Takk for innspark! Etter mye leting fant jeg en lignende tråd der de bygde med 95x45 og skrået inn i betongen. Tenker at syllen ikke trenger så mye for å gripe ordentlig, så med 120 eller om jeg går opp til 170 og passende CC så burde det bli bra.
170 syll med 120+45+OSB+Gips så burde det være løst.
Jeg har et svakt minne av at 2/3 av syllen skulle være over voten i kantelementet. I alle fall ved høyere laster, men jeg har ingen kilder på det 😀 men dette var vel et lager...
Jeg ville satt 120mm syll 150mm inn fra ytterkant element og så hatt en 45x45 liggende eller stående utenpå avhengig av hvilken panel du skal ha, da får du litt luft mellom panelen og elementet..
Jeg ville satt 120mm svillen 150mm inn fra ytterkant element og deretter hatt en 45x45 liggende eller stående utenpå avhengig av hvilken panel du skal ha, da får du litt luft mellom panelen og elementet..
Ville det ikke vært mer hensiktsmessig å ha svillen 45 mm innenfor ytterkant betongplate og lektene og panelet utenfor platen når 45*45 er spikret på?
Ville det ikke vært mer hensiktsmessig å ha syllplanken 45 mm innenfor ytterkant betongplate og lektene og panelet utenfor platen når 45*45 er spikret på?
Om han skal ha lekter og ja, men jeg ser en enklere konstruksjon med 45x120 stender, vindsperre og spikerlekt 45x45 og deretter panel..
L-Elementet er aldri helt rett, derfor kan man ikke sette spikerlekten slik at den starter 45mm inn..
Var ute og målte nå litt raskt.
Ytterste isolasjonen er 30mm, deretter går den bratt 100mm (55 graders helling).
Hadde tenkt 28x70 til spikerslekt liggende panel.
Med en 120x45 livet med ytterkant så gir det ca 20mm over voten/kantbalken, men sentrum på 120 gir ca 50mm betong over isolasjonen å skru i om man skulle skru i sentrum.
Med en 170x45 livet med ytterkant så gir det ca 70mm over voten/kantbalken, men sentrum på 170 gir ca 80mm betong over isolasjonen å skru i om man skulle skru i sentrum.
Med en 120x45 skjøvet inn 28mm for luftspalten så gir det 48mm over voten/kantbalken, men sentrum på skjøvet inn 120 gir ca 80mm betong over isolasjonen å skru i om man skulle skru i sentrum.
Du kan ikke gå ut fra at panelet skal være mot L-elementet, etter støping kan det være en del forskjell i retthet så man pleier å si at ca 15mm utenfor elementet skal panelet begynne..
Om han skal ha gles og ja men jeg ser en enklere konstruksjon med 45x120 stamme, vindsperre og spikregel 45x45 og så panel..
L-Elementet er aldri hundre rett derav kan man ikke sette spikeregelen så at den begynner 45mm inn..
Hild skrev:
- Flytt inn svillen noe ettersom luftspalten (28x70) uansett får panelet til å komme ut over kant?
For meg er det åpenbart at TS skal ha en 28 mm gles som luftspalte/spikregel, jeg tenker at den kan være utenfor betongplaten.
Noen ganger må man tenke om når ens ideer ikke blir så bra i virkeligheten, kostnadsmessig er det nesten ingen forskjell mellom en 45x45 og 28x70 så i dette tilfellet er 45en bedre av åpenbare grunner.
Noen ganger må man tenke om når ens ideer ikke blir så bra i virkeligheten, kostnadsmessig er det nesten ingen forskjell mellom en 45x45 og 28x70 så i dette tilfellet er 45an bedre av åpenbare grunner..
Foreslår du at TS skal ha en 45*45 som luftspalte eller har du bare oversett at det står i innlegg #1 at det skal være en 28mm luftspalte?
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.