Hei !

Har en nybygd (har stått 1 år) tømmerstomme i 2 plan som jeg på overetasjen tenker å sette innervegg i. Min tanke er å bruke stendere 45x45, isolasjon samt trepanel. Spørsmålet er: Må jeg når jeg setter stenderne ta hensyn til eventuell bevegelighet i tømmeret? Altså ikke sette stendere tett mot vegg og tak. Må jeg sørge for at tømmerveggen kan bevege seg uten at veggen gjør det? (litt uklart kanskje):S

Hei Puskas!

Ja, det bør du gjøre.

Tømmerveggen vil som du sier bevege seg gjennom året, mest nedover i form av langsom setning som avtar med tiden, men også oppover ved fuktigere vær.

Når man introduserer en vertikal låsing i form av stående lekter, vil en av to ting skje når stenderverket beveger seg:
1. Lektreverket gir etter, overflatene sprekker, etc.
2. Tømmerstokken "henger seg opp" på de vertikale lekterne, noe som gir sprekker mellom stokkene.

Ingen av disse scenariene er spesielt ønskelige.

På den andre siden er det ikke så veldig merkverdig å håndtere dette, dels finnes det ferdige glidebeslag som man bruker for å feste den øvre enden av lekteren i veggen med, eller så kan man lage egne løsninger av ulike slag som tillater 1-2 cm bevegelse mellom lekte og vegg.

Jeg har selv bygget et hus av limtrebjelker, som beveger seg vesentlig mindre enn ferskt tømmer, men jeg er veldig glad for at jeg gjorde (nesten) alle vertikale elementer bevegelige mot stenderverket. På ett sted hadde jeg bommet litt i målingen slik at stenderverket har hengt seg opp i en dørkarm. Der har jeg nå 5-10 mm sprekk mellom to bjelker, noe som innebærer at jeg må montere om den døren...:@

Det er litt som med det meste: gjør det riktig med en gang så slipper du å gjøre det om, for det er ikke noe gøy i det hele tatt! :)

MVH
/fth

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.