Skal renovere et av soverommene i leiligheten. Forrige eier hadde revet en vegg og dermed gjort to mindre soverom til et stort. Hullet i taket hadde han skjult med en skikkelig stygg og ganske tykk sponplate/planke langs hullet som vi har tatt ned. Hvordan fikser jeg dette på best mulig måte nå? Min første tanke var å bare lime opp 4 mm kryssfiner langs slik at det akkurat dekket det stygge hullet, men min samboer går ikke med på dette (sukk). (Det skal absolutt ikke på noen måte synes at det har vært en vegg der tidligere). Sporet/hullet er ca 8,5-10 cm bredt avhengig av hvordan man måler.
1. Sette opp nytt takgips på det gamle over hele rommet?
2. Noen annen bedre løsning som gir et pent resultat?
Er det ferdige plater i taket som danner et synlig mønster? I så fall er det nok vanskelig å fikse det uten å bygge et nytt tak. Muligens kan du ta ned platene i det mindre rommet og den smalere stripen som vises på bildet, og deretter sette nytt tak i den delen med like takplater. Risikoen er likevel at det vises en fargeforskjell, så det kan kreve maling.
Er det gips kan du skru plywoodbiter ovenfor eksisterende takkledning, skjære ut en passe stor gipsbit som du deretter skrur i plywooden og deretter sparkle og slipe og sparkle og slipe til hullet er borte. Altså samme teknikk som når man reparerer et hull i en gipsvegg.
Det er et gipstak som er nedforet fra betongtaket. Gipsplatene er en standardvariant med faset kant, og det er et mønster siden platene er montert med skjøtforskyvning.
Et alternativ burde jo da være å reparere gipsen, deretter sparkle skjøten og alle fasade kanter, slipe og male taket. Da burde du få et jevnt tak.
Fungerer du på å gjøre noe kult i taket, som f.eks. å felle inn høyttalere, spotlight eller sette inn flere lamper så har du sjansen nå når det er åpent. Om du lager hull med hullsag der tingene skal sitte burde du kunne fiske frem flexslange, kanskje med hjelp av et vanlig rensebånd.
Forstår ikke helt hvordan jeg skal kunne feste en gipsplate der når det egentlig ikke finnes noe å feste i. De gamle veggreglene er bare kappet der taket begynner. Forrige eier har så festet treklosser i dem som han deretter skrudde sponplaten i.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.