Heisann!
Skal begynne å renovere kjelleren nå i vinter og har noen tanker angående innertaket...
Det sitter i dag plater som er av varierende størrelse, men de største er ca 2000x1000. I kjelleren finnes det i dag et vaskerom og et gammelt fyrrom som i dag ikke brukes. Nå er jo spørsmålet... hva synes dere det ser ut som?
Eternitt?
En nærbilde av et kjellertak med store hvite plater og synlige skjøter. Taket har varierende tekstur, og en lys pære henger ned. Gammelt innertak med store plater som kan være eternit, viser sprekker og ujevnheter. Innertak av store, beige plater festet med skruer i krysningene. Platenes overflate ser ujevn ut, og en hvit kabel går langs kanten. Et kjellertak med store plater, muligens laget av eternitt, med synlige skjøter og ujevn overflate, samt rør langs veggen og et lite vindu i bakgrunnen. Kjellerrom med malt takplater og et lite vindu. Plater festet med skruer, noe som tyder på eldre konstruksjon. Rør under taket kan være del av tørkesystem.
Hvis det skulle være eternittplater... hva er best å gjøre? Som jeg har forstått det så er eternittplater helt ufarlig så lenge man ikke borer eller knekker platene slik at det dannes støv? Som kan bli en utfordring føles det som om man skal få dem ned hele...
Er det kanskje best å la dritten sitte igjen og så sette opp et annet innertak utenpå? Tips på noe fint innertak og fremgangsmåte mottas gjerne!

tommib
Ja, ser ut som eternit (eller internett, men det er også asbest). Mistanken styrkes også av at det har vært fyrrom der.

Enten sanere etter alle kunstens regler eller la det være og bygg inn. Det vanskelige er å få opp et innertak når du ikke kan bore opp noen fester.

Jeg ville nok sanert. Få inn pristilbud i det minste.

E
Jeg tror at det Tommy prøver å beskrive er at det kan være en form for eternit eller femtitallets gipsskive Internit.

Her har du litt om hva det innebærer, jeg er enig med Tommy om å ikke bygge det inn, behold eller fjern synes jeg.

Sanere kan du gjøre selv uten at det trenger å være verken dyrt eller avansert. Bruk engangsoverall, hansker og åndedrettsmaske. Plukk ned forsiktig uten å ødelegge i unødan. Send det ut gjennom vinduet om det går, så slipper du bære det gjennom huset. Våt tørk etterpå, klart

tommib
Ja, det skulle stå internit der. For å være tydelig så inneholder internit asbest.

Det er ikke bare å plukke ned platene og våttørke. Asbestfibre blir ikke våte av vann pga sin størrelse og vannets overflatespenning, man må bruke asbestbinder. Platene er også sprø og vil sannsynligvis gå i stykker når de håndteres. Det er hensiktsmessig å ha et undertrykksaggregat og en sluse for å forhindre spredning.

Jeg har gjort nettopp den operasjonen, men i en garasje. Det var et helvete å få ned platene. Dessuten skal de leveres inn et sted og også da må de sannsynligvis deles.

Visst går det an å gjøre det selv, det er ikke rakettforskning. Spørsmålet er om det er verdt hodepinen.

• Liker
El-Löken66
  • Laddar…
hei, ikke bare å kaste, jeg har for meg at containeren skal være merket med gulsvart tape der det står asbest på, og innkapslet??

S Synonymt skrev:
hei, ikke bare å kaste ut, jeg mener at containeren skal være merket med gulsvart tape hvor det står asbets på, og innkapslet??
Det er nesten 3 år siden TS skulle begynne nivå ned taket. Så vi kan anta at han allerede er ferdig med det.

• Haha
hannixx
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.