Hei - hold dere fast: la meg presentere vårt vakre kjellertak! Det er et skikkelig hjemmelaget prosjekt fra ca. 60-tallet tror vi. Hva vi har hørt er at daværende eier bare begynte å grave seg rett utover gjennom en vegg fra en del som da var en mindre kjellerdel. Så man kan si at dreneringen der har vært en utfordring. Overflaten er ca. 3,5 x 7 meter.

Nå lurer vi imidlertid på hva vi skal gjøre med taket i denne grotten, for at det kanskje skal se noe hyggeligere ut. Vi tror at man stort sett bare har kastet opp mørtel. På noen steder er det marginalt jevnere. Men så har man gått lei.

Det burde vel gå an å feste noe på bjelkene, men krukset er at takhøyden ved bjelkene er 190 cm, og ved mørtelen ca. 200 cm. Og vi beholder gjerne så mye takhøyde som mulig da vi har en idé om å kunne få inn et lite hjemmegym her senere. Jeg har lurt på om det går an å slipe taket, men ingen har riktig nappet på ideen.

Jeg ville egentlig bare legge ut spørsmålet siden det kanskje finnes løsninger som jeg ikke tenker på. Er førstegangshuseier og litt nybegynner. Og her finnes det jo mye kunnskap og gode ideer.

• Kjeller med ujevnt tak, murvegger og radiator. I bakgrunnen vises en vaskemaskin gjennom døren. Verktøy og materialer er lagret rundt.
D Dynamobonka skrev:
Hei - hold dere fast: la meg presentere vårt vakre kjellertak! Det er et skikkelig hjemmebygg fra ca. 60-tallet tror vi. Hva vi har hørt så begynte daværende eier bare å grave seg rett utover gjennom en vegg fra en hva som da var en mindre kjellerdel. Så man kan si at dreneringen der har vært en utfordring. Arealet er ca. 3,5 x 7 meter.

Nå funderer vi imidlertid på hva vi skal gjøre med taket i denne grotten, for at det kanskje skal se noe hyggeligere ut. Vi tror at man i stor grad bare har kastet opp mørtel. På noen steder er det marginalt jevnere. Men så har man gått lei.

Det burde vel være mulig å feste noe på bjelkene, men knipen er at takhøyden ved bjelkene er 190, og ved mørtelen ca. 200 cm. Og vi beholder gjerne så mye takhøyde som mulig da vi har en idé om å kunne få inn et lite hjemmegym her senere. Jeg har fundert på om det går an å slipe taket, men ingen har riktig bitt på ideen.

Jeg ville egentlig bare legge ut spørsmålet da det kanskje finnes løsninger som jeg ikke tenker på. Er førstegangshuseier og litt novise. Og her finnes det mye kunnskap og gode ideer.
Hei - forstår om dette var et vanskelig spørsmål, men om noen har ideer for hva man kunne gjøre med dette innertaket i betong, så mottas det takknemlig.

Er det mulig å slipe? Er det mulig å sparkel, eller finnes det noe pusslignende som man kan male ut? Vi ville ikke ha problemer med at det er bølgete, men som det er nå er det hull, skarpe biter etc. i taket.

Ser to alternativer:
1) Forsiktig slå bort skarpe stalaktitter, og deretter lappe med mørtel og liten mureskje. Male hvitt til slutt. (Forbehold: Jeg tar ikke ansvar om hele taket raser sammen ved banking...)
Kanskje går det an å kappe stalaktittene med vinkelsliper.
Det finnes bare en måte å finne ut hva som fungerer best - prøv begge metodene og sammenlign.
2) Slå og koble ned hele taket (mørtel) og gjør alt om igjen.

Et problem er om dere ikke vet hvordan det ser ut under (ovenfor!) mørtelen. Antar at det er selve huset ovenfor, så antagelig noen form for bjelkelag. Eller står huset på en betongplate?

Jeg har nå hatt håndverkere her som har sett på det, de foreslår følgende:

- Pussing av tak mellom bjelker.
- Skrapsparkling etter helning (litt grovere følelse i tak enn bredsparkling). Reparasjon av få hull i vegg.
- Slipning etter sparkling.
- Maling av tak (2 x strøk).

Det ville koste 28 000 kr etter rot for arbeid, materialer ikke inkludert. Det føles mye for et tak i et lager i en kjeller.

Hvor vanskelig er det å pusse dette taket selv, og hvordan ville man gått frem? Overflaten er totalt ca 6,5x3,5 meter. Med litt bjelker imellom. Det trenger virkelig ikke å bli perfekt, men jeg ville jevne ut taket litt, og så male. Har ingen erfaring med lignende arbeid da jeg aldri har pusset noe før. Men jeg har tålmodighet til å prøve.

Veldig takknemlig for veiledning :)

Er ingen ekspert på pussing, men har typ pusset noen vegger i et økonomirom...
Jeg foreslår at du kjøper en sekk ferdigblandet puss og prøver. Det er en rask og billig måte å få en følelse for hva som kreves. Kanskje kommer du fram til at det er verdt å betale for å få jobben gjort, eller så oppdager du at det er noe som du faktisk kan/vil gjøre selv. Det finnes sannsynligvis masse guidende materiale om du Googler, bl.a. her på BH, men sikkert også på Youtube.

Oldboy Oldboy skrev:
Er ingen ekspert på pussing, men har typ pusset noen vegger i et økonomirom...
Jeg foreslår at du kjøper en sekk ferdigblandet puss og prøver. Det er en rask og billig måte å få en følelse for hva som kreves. Kanskje kommer du fram til at det er verdt å betale for å få jobben gjort, eller så oppdager du at det er noe du faktisk kan/vil gjøre selv. Det finnes sannsynligvis masse veiledende materiale om du Googler, bl a her på BH, men sikkert også på YouTube.
Stort takk for tilbakemelding! Og det høres smart ut. Visste ikke at det fantes ferdigblandet. Hadde noen bygningsarbeidere her i dag i en annen sak, men hørte hva de trodde. De sa at det absolutt fungerer med gipsputs, men at selv en erfaren maler ville måtte bruke en god del tid for å få det bra.

Et alternativ som har dukket opp er primer + male med en eller annen maling med struktur. Vi trenger ikke nødvendigvis ha det rett, men skulle gjerne få bort hullene.

Vi fikk også teorien at det sannsynligvis ikke i det hele tatt er mørtel som noen har kastet opp i taket, men at taket er undersiden av en plate som er støpt ovenfra.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.