vectrex skrev:
Jo jeg forstod konstruksjonen. Påstår fortsatt at 45x45 skulle funke, men det føles svakt. Kjør du på 45x70 eller 45x95, enklere å bygge med 45x95. C14 holder definitivt til veggene. Dropp kortlingene, de trengs ikke med tanke på alle platene, gå heller opp til 45x95 i så fall!
Kult!

Kortlingene er tenkt å gjøre konstruksjonen så stiv som mulig, så det ikke vibrerer (og dermed sender lyden videre) når lydtrykket er som høyest i lavere frekvenser.

Kanskje Bjørn har noen tanker rundt det. Er det "nødvendig" med kortlinger? Skal man i så fall kjøre som Auralex anbefaler, dvs. i helt ulike cc-intervaller eller, som andre anbefaler, i cc600? Skal jeg i så fall bruke kortlinger også i taket? Ingen stor kostnad med kortlinger, men det tar jo en god del tid å sette dem på plass.
 
Jeg er enig med vectrex når det gjelder dimensjoneringen. Kommer til å fungere fint. Forsto nesten at du hadde sett på Auralex sin hjemmeside når jeg så tegningen din med kortlinger og slikt. Du må imidlertid ta deres måledata og konsept med en klype salt. Deres produkter kan regnes som "low-end" når det gjelder studio og så. Kortlinger bør unngås fordi det forhindrer gipsen i å bøye seg (gipsen har både en resonansfrekvens i det lave registeret og en koincidensfrekvens høyere opp i frekvens).

Når profesjonelle studioer bygges kan stort sett alt materiale kjøpes (foruten der avvibrerende elementer forekommer) på en vanlig trelasthandel. Unngå skumgummiplater osv. når du deretter skal akustikkregulere rommet.
 
Strålende, takk!

Jeg blander friskt mellom ulike tips, produsentenes anvisninger og forskjellige håndbøker. Vil resultere i et mid-priced-low-end-hi-risk-studio, men jeg blir nok fornøyd uansett i slutten. Jeg er en sånn der "idiot" som gjerne synes at man kanskje gjør det best selv uansett. På godt og vondt. :-)
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.