8.677 lest ·
17 svar
9k lest
17 svar
Innetak, 3 lag gips, lekter?
Kult!vectrex skrev:
Kortlingene er tenkt å gjøre konstruksjonen så stiv som mulig, så det ikke vibrerer (og dermed sender lyden videre) når lydtrykket er som høyest i lavere frekvenser.
Kanskje Bjørn har noen tanker rundt det. Er det "nødvendig" med kortlinger? Skal man i så fall kjøre som Auralex anbefaler, dvs. i helt ulike cc-intervaller eller, som andre anbefaler, i cc600? Skal jeg i så fall bruke kortlinger også i taket? Ingen stor kostnad med kortlinger, men det tar jo en god del tid å sette dem på plass.
Verktøyentusiast
· Stockholm
· 1 399 innlegg
Jeg er enig med vectrex når det gjelder dimensjoneringen. Kommer til å fungere fint. Forsto nesten at du hadde sett på Auralex sin hjemmeside når jeg så tegningen din med kortlinger og slikt. Du må imidlertid ta deres måledata og konsept med en klype salt. Deres produkter kan regnes som "low-end" når det gjelder studio og så. Kortlinger bør unngås fordi det forhindrer gipsen i å bøye seg (gipsen har både en resonansfrekvens i det lave registeret og en koincidensfrekvens høyere opp i frekvens).
Når profesjonelle studioer bygges kan stort sett alt materiale kjøpes (foruten der avvibrerende elementer forekommer) på en vanlig trelasthandel. Unngå skumgummiplater osv. når du deretter skal akustikkregulere rommet.
Når profesjonelle studioer bygges kan stort sett alt materiale kjøpes (foruten der avvibrerende elementer forekommer) på en vanlig trelasthandel. Unngå skumgummiplater osv. når du deretter skal akustikkregulere rommet.
Strålende, takk!
Jeg blander friskt mellom ulike tips, produsentenes anvisninger og forskjellige håndbøker. Vil resultere i et mid-priced-low-end-hi-risk-studio, men jeg blir nok fornøyd uansett i slutten. Jeg er en sånn der "idiot" som gjerne synes at man kanskje gjør det best selv uansett. På godt og vondt.
Jeg blander friskt mellom ulike tips, produsentenes anvisninger og forskjellige håndbøker. Vil resultere i et mid-priced-low-end-hi-risk-studio, men jeg blir nok fornøyd uansett i slutten. Jeg er en sånn der "idiot" som gjerne synes at man kanskje gjør det best selv uansett. På godt og vondt.
Klikk her for å svare