Hei,

Jeg skal legge et fribærende tak på innervegger. Gips på oversiden.
Hvilke dimensjoner og styrke trenger jeg på takbjelkene ved tre lag 13 mm gips?
Det skal legges på delvis skrå vegger, så spennvidden er mellom 4,2 til 5 meter på seks til sju bjelker og deretter ca. 4,20 meter på ca. 7 bjelker. Da har jeg tenkt cc600.

Ingen vekt oppå taket deretter, det eneste som skal bæres er gipsen.

Håper dere forstår hva jeg mener med mitt skravl. :-)
 
Tre bøyler seg lett ved spennvidder på 5m på grunn av egen vekt. Vi kan nok bare gjette, men jeg gjetter på at 45x120 er passende. Kanskje til og med 45x145.
 
Gips i tak krever c/c400mm, så kan du sette et festepunkt i midten, så trenger du ikke så grove lekter.
 
Matti_75 skrev:
Gips i tak krever c/c400mm, så kan du sette et festepunkt på midten slik at du ikke trenger så grove bjelker.
Takk for svarene deres. Jeg er ikke helt med. Hvorfor kreves cc400, og hvordan mener du med festepunkt?
 
Gips buer ved høyere cc enn 400mm i tak. Nå tror jeg uansett at det blir bra siden du har tenkt å legge 3 lag.
 
Jeg antar at det er til ditt studiobygg (tenker på din andre tråd) og da er det bra om du kjører med c/c 600 mm for å oppnå en så bra lydreduksjon som mulig. Tenk deg at gipsen skal fungere som en flexende membran. Jeg ville nok valgt 45 x 195 mm med c/c 600 mm, alternativt tynnere dimensjon med skrulimmede finerremser på siden/sidene.

Husk at taket deretter skal klare lasten av akustikkbehandling i taket. Bygger du et kontrollrom / lytterom bør du ikke ha skrå vegger. Er det derimot et innspillingsrom så spiller det mindre rolle.
 
Björn Melander skrev:
Jeg antar at det er til ditt studiobygg (tenker på din andre tråd) og da er det bra om du kjører med c/c 600 mm for å oppnå en så bra lydreduksjon som mulig. Tenk deg at gipsen skal fungere som en fleksibel membran. Jeg ville nok valgt 45 x 195 mm med c/c 600 mm, alternativt tynnere dimensjon med skrulimede plywoodremser på siden/sidene.

Husk at taket deretter skal bære lasten av akustikkbehandling i tak. Bygger du et kontrollrom / lytterom bør du ikke ha skråvegger. Er det derimot et innspillingsrom så spiller det mindre rolle.
Stemmer bra, Bjørn. Ville holde det i ulike tråder pga ulike områder, kanskje litt overkill. Takk for svaret!

Lasten av akustikkmaterialet vil jo havne på det nedre taket om jeg bygger to tak som hviler på hver sin vegg. Øverste taket skal jo "bare" tåle tre lag gips. Eller tenker jeg rart?
 
Studion skrev:
Stemmer bra, Bjørn. Ville holde det i ulike tråder pga ulike områder, kanskje litt overkill.
Takk for svaret!

Lasten av akustikkmateriale kommer jo havne på det nedre taket om jeg bygger to tak som hviler på hver sin vegg. Øverste taket skal jo "bare" klare tre lag gips. Eller tenker jeg snålt?
Aha, da er jeg med. Du tenker helt riktig.
 
Hva deilig :)

Men du anbefaler fortsatt 45x195-reglar også i det tilfellet, eller?
Og hvilken styrke bør man satse på. Jeg tenker på C14, C18, C24 etc.
 
Det finnes sikkert konstruktører her som kan dette bedre enn meg. Jeg pleier å slå i tabeller og lathunder på slike laster (kg/m2). Er dog ikke på kontoret akkurat nå.
Av praktisk erfaring så vil du ha både bukseseler og livrem hvis du bygger med 45x195 og C-24. C-14 holder nok i massevis alternativt 45x170 C-24.
 
Jeg har regnet med 45x170 C24, så jeg kanskje ikke var så langt unna sannheten da :-)
Det hadde vært gull om flere har konkrete tanker og tips, jeg er svært takknemlig!
 
Bjørn, har du tips eller lenker til bra tabeller der jeg kan finne mer info om hvilke vekter ulike bjelker klarer av (også for vegger)? Jeg leser mye i bl.a. Gyprocs håndbok, men noen ganger trenger man litt mer konkret veiledning. :)
 
Skal du ha plater på veggene så trenger du ingen tabell. Du kunne, i teorien, bygge dem av 45x45 lekter. Nå synes jeg nok det er dumt å bruke noe svakere enn 45x95, prismessig skiller det dessuten veldig lite.

Dette forutsatt at det gjelder det der studioet du skrev om i en annen tråd? Altså ingen snø- eller vindlast, bare et tak som skal bære sin egenvekt.

Jeg tror 45x170 C24 er riktig vei å gå, svakere ville jeg ikke brukt. Nå er det jo som sagt bare til et "innertak", men å gå oppå det der vil være ganske vinglete med 5 meter spennvidde.
 
Takk! Dog skal takene være fribærende/flygande og hvile på veggene, så det er mer enn bare tre lag gips som skal bæres opp av veggene. Så vil det bli hengt opp en del ting som skal regulere akustikken f.eks. og det legger til litt mer vekt.

Min tanke er 45x70 eller 45x90-regler i veggene på cc600 (pluss kortlinger på cc600). Men dette med holdfasthet i veggregler, er det også der C24 som gjelder...? Jeg er med på de overordnede prinsippene, men vil gjerne komme litt mer i detaljene.
 
Studion skrev:
Takk! Dog skal takene være frittbærende/flygende og hvile på veggene, så det er mer enn bare tre lag gips som skal bæres opp av veggene. Sen kommer det henges opp en del ting som skal regulere akustikken f.eks. og det legger på litt mer i vekt.

Min tanke er 45x70 eller 45x90-reglar i veggene på cc600 (pluss kortlinger på cc600). Men dette med fasthet i veggreglar, er det også her C24 som gjelder...? Jeg er med på de overordnede prinsippene, men skulle gjerne komme inn litt mer i detaljene.
Jo jeg forstod konstruksjonen. Påstår dog fortsatt at 45x45 skulle funke men det føles spinkelt. Kjører du på 45x70 eller 45x95, enklere å bygge med 45x95. C14 rekker alle ganger til veggene. Skipp kortlingene de trengs ikke med tanke på alle platene, gå heller opp til 45x95 i så fall!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.