S
SueCia
Elektronikkentusiast
· Dalarna
· 5 522 innlegg
SueCia
Elektronikkentusiast
- Dalarna
- 5.522 innlegg
Jeg står selv overfor store problemer nå da jeg tenkte å bytte til sponplater, men det eksisterende tregulvet er lagt på bjelkelaget før veggene ble satt opp, noe som betyr at jeg ikke kan bytte ett rom om gangen fordi når jeg kapper av plankene innerst mot veggen, ødelegger jeg bæringen frem til neste bjelke i rommet ved siden av, pluss at siden veggen står på gulvet, vil den synke samtidig.
Dessuten har jeg lest om noe som kalles flankeoverføring som gjør at lyd høres bedre i tilstøtende rom hvis gulvet er ett stort gulv. Jeg hadde uten å nøle et sekund revet opp veggene på bjelkelaget og så lagt sponplater rom for rom. Og slik jeg forstår det skal man ikke la sponplaten nærmest døren gå ut i gangen, men kuttes slik at gulvet i gangen og romgulvet møtes med noen mm avstand under terskelen.
Dessuten har jeg lest om noe som kalles flankeoverføring som gjør at lyd høres bedre i tilstøtende rom hvis gulvet er ett stort gulv. Jeg hadde uten å nøle et sekund revet opp veggene på bjelkelaget og så lagt sponplater rom for rom. Og slik jeg forstår det skal man ikke la sponplaten nærmest døren gå ut i gangen, men kuttes slik at gulvet i gangen og romgulvet møtes med noen mm avstand under terskelen.
Akkurat nå heller det mot å sette innerveggen på bjelkelaget. Jeg snakket med en snekker og et godt argument han nevnte er at hvis man får en vannlekkasje er det mye lettere å bryte opp gulvet hvis ikke innerveggene står på gulvet.
S
SueCia
Elektronikkentusiast
· Dalarna
· 5 522 innlegg
SueCia
Elektronikkentusiast
- Dalarna
- 5.522 innlegg
Syns jeg høres ut som et meget bra argument også, visst man skal såklart forutsette at man ikke får vannlekkasjer, men shit happens. Jeg synes du gjør helt rett.ZipLock skrev:
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Lägga parkettgolv eller innervägg först
Golv -
Bygge ny innervegg på eksisterende laminat/klikkgulv? Eller bør gulvet byttes først? (Ingen planer om å bytte ellers innen de nærmeste årene.)
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Mure innervegg - før eller etter gulvlegging?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi