Hei!
Jeg holder på å renovere et hus og har mer eller mindre revet ut alt for å bygge om fra grunnen (det er et kataloghus fra '83 som ingen har elsket og som det har blitt røkt innendørs i). Nå er det en åpen planløsning samt åpent opp til mønet, noe over 3 m.
Jeg vil installere en vedovn i midten av huset med skorsteinen ved siden av mønet og tenkte å mure opp en skillevegg som ovnen skal stå foran som brannsikring. Mine spørsmål angående dette er følgende:
- Kan jeg bruke lecablokker av den mindre dimensjonen (75 eller 95 mm i tykkelse) for en vegg som er så høy? Jeg så at man kan feste skinner i vegger som blokkene haker i, hvis jeg reiser en stender med skinne i den ene enden og fester en i veggen i den andre, burde de vel stå stødig nok? Hvis jeg bruker denne løsningen, kan jeg da pusse stenderen slik at den ikke synes?
- Huset mitt står på en torpargrunn, og jeg orker ikke åpne gulvet og støpe noen slags fundament for å ta opp mer vekt, så mine (økonomisk urealistiske) drømmer om en kakkelovn falt delvis på dette. Lecablokkene jeg så på var imidlertid hule, så det burde vel være ok?
Akkurat nå holder jeg på å legge et massivt furugulv oppå det eksisterende sponplategulvet. Er det dumt å legge gulv der jeg tenkte å mure bortsett fra å spare på kladd?
Tusen takk for hjelp!
Eli