6.105 lest ·
4 svar
6k lest
4 svar
Innervegg, mellomrom mellom gulv og osb-plate/gips
Et raskt spørsmål bare!
Jeg deler et rom til to mindre rom. Har satt opp lektere og skal nå sette opp OSB-plater med tynne renoveringsgips utenpå. Noen sa til meg at man alltid skal la det være en viss avstand mellom gulvet og platens underkant. Gjelder dette både OSB-platen og gipsen, eller holder det å gjøre det på gipsplaten?
OSB-platen er 11 mm.
Gipsplaten er 6 mm.
tpf/Anders
Jeg deler et rom til to mindre rom. Har satt opp lektere og skal nå sette opp OSB-plater med tynne renoveringsgips utenpå. Noen sa til meg at man alltid skal la det være en viss avstand mellom gulvet og platens underkant. Gjelder dette både OSB-platen og gipsen, eller holder det å gjøre det på gipsplaten?
OSB-platen er 11 mm.
Gipsplaten er 6 mm.
tpf/Anders
Da gipsplaten kun er 6mm, bør du la det være mellomrom på både OSB og gips. Da jeg selv satte opp en skillevegg, brukte jeg OSB + vanlig 12mm gipsplate, men lot likevel det være mellomrom på begge platene. Bra hvis man legger nytt gulv som trenger å ekspandere, eller hvis man vil trekke f.eks nettverk/antennkabel bak gulvlisten.
Medlem
· Västra götaland
· 118 innlegg
Mellom osb plater er det bra med en sprekk med, osb-plater vokser/krymper nemlig avhengig av fuktighetsnivået i luften og har man uflaks kan man få en bulkende vegg.
Klikk her for å svare