3.195 lest ·
8 svar
3k lest
8 svar
Innervegg med garderober -> Innervegg uten garderober
Hei,
etter å ha vært en ivrig forumleser i løpet av de siste 2,5 årene siden jeg ble huseier, er det nå på tide å begynne å ta tak i oppussingen av huset.
Jeg har et enetasjes hus med kjeller bygget i 1975 og planlegger å gradvis renovere i prinsippet hele huset. En grovplan for renoveringen er laget, og først i rekken er arbeidsrommet.
Veggen mellom soverommet og arbeidsrommet består, så vidt jeg kan forstå av tegninger og av hva jeg selv kan se og banke meg til skap der bakstykkene er dekket med sponplater.
Planen er å bytte ut "skapveggen" mot en "vanlig" stendervegg, for på denne måten å øke arealet i arbeidsrommet. Tanken er at både jeg og samboeren skal kunne få plass med våre "hjemme-arbeidsplasser" i samme rom. I forbindelse med dette vil vi også begynne trekking av nettverk samt fornye og utvide det elektriske anlegget.
Jeg har av en venn fått rådet å bruke stålskinner og stålstendere i stedet for trestendere, og å på disse først feste treplate og deretter gipsplate utenpå treplaten, for lettere å kunne feste ting på veggene.
Nåvel, over til mine første spørsmål på forumet:
1. Er min venns råd gode eller dårlige råd?
2. Skal treplaten være sponplate eller OSB-plate? Fordeler/ulemper?
3. Skal gipsplatene festes med skjøtene forskjøvet mot treplatenes skjøter?
4. Holder det å feste gipsplatene med skruer i treplatene, eller skal de også limes?
5. Hvilken type skrue skal treplatene festes med, treskrue eller metalskrue?
6. Hvilken type skrue skal gipsplatene festes med, gipsskrue eller treskrue?
// Martin N.
etter å ha vært en ivrig forumleser i løpet av de siste 2,5 årene siden jeg ble huseier, er det nå på tide å begynne å ta tak i oppussingen av huset.
Jeg har et enetasjes hus med kjeller bygget i 1975 og planlegger å gradvis renovere i prinsippet hele huset. En grovplan for renoveringen er laget, og først i rekken er arbeidsrommet.
Veggen mellom soverommet og arbeidsrommet består, så vidt jeg kan forstå av tegninger og av hva jeg selv kan se og banke meg til skap der bakstykkene er dekket med sponplater.
Planen er å bytte ut "skapveggen" mot en "vanlig" stendervegg, for på denne måten å øke arealet i arbeidsrommet. Tanken er at både jeg og samboeren skal kunne få plass med våre "hjemme-arbeidsplasser" i samme rom. I forbindelse med dette vil vi også begynne trekking av nettverk samt fornye og utvide det elektriske anlegget.
Jeg har av en venn fått rådet å bruke stålskinner og stålstendere i stedet for trestendere, og å på disse først feste treplate og deretter gipsplate utenpå treplaten, for lettere å kunne feste ting på veggene.
Nåvel, over til mine første spørsmål på forumet:
2. Skal treplaten være sponplate eller OSB-plate? Fordeler/ulemper?
4. Holder det å feste gipsplatene med skruer i treplatene, eller skal de også limes?
5. Hvilken type skrue skal treplatene festes med, treskrue eller metalskrue?
6. Hvilken type skrue skal gipsplatene festes med, gipsskrue eller treskrue?
// Martin N.
Hei Martin.enflex skrev:Nåväl, nu til mine første spørsmål på forumet:
2. Skal treplaten være sponplater eller OSB-plater? Fordeler/ulemper?
4. Holder det at gipsplatene festes med skruer i treplatene, eller skal de også limes?
5. Hvilken type skruer skal treplatene festes med, treskruer eller metallskruer?
6. Hvilken type skruer skal gipsplatene festes med, gipsskruer eller treskruer?
1: Bra råd.
2: OSB-plater er å foretrekke, skruene sitter bedre.
3: Ja, stivheten blir mye bedre, skal dere ha likt på begge sider er det ikke like viktig for da blir veggen relativt stiv uansett, men like greit å gjøre det riktig når man uansett holder på.
4: Liming er overflødig, men å dra dem i stenderne bak så du presser fast osb-en
5: Finnes en spesiell skrue for osb til stål, spør i butikken, husker ikke hva den heter nøyaktig.
6: Det samme der, gipsskruer for stål (beregnet for 2 lag gips, så du når stenderne.)
Lykke til
Hei,
Takk for svarene.
Ytterligere et spørsmål har dukket opp:
7. Det er veldig lytt i huset hvilket får meg til å lure på om det er passende å legge noen form for isolering i den nye veggen. I så fall, av hvilken type?
// Martin N.
Takk for svarene.
Ytterligere et spørsmål har dukket opp:
7. Det er veldig lytt i huset hvilket får meg til å lure på om det er passende å legge noen form for isolering i den nye veggen. I så fall, av hvilken type?
// Martin N.
Jo tyngre vegger og tyngre isolasjon i veggen, desto bedre.enflex skrev:
Dobbelt gips og steinull funker ok..
Som Gadu skrev for eksempel dobbeltgips og steinull.
Det kan legges til, at lar du det være uisolert fungerer veggen som en subwoofer, all resonans vandrer rundt i veggen.
Foruten at du skal (synes jeg) isolere, finnes det en måte å bygge en "lydvegg" på, hvor man borer hull inn i neste rom slik at lyden fortsetter uten å stoppe.
Merker når jeg skriver at det går ikke an å forklare uten bilder.
Så har du jo alternativet med doble sviller og 15mm luft. Altså fra den ene veggen til den andre.
Gips
Stålstendere med steinull
15mm luft
Gips.
Alternativt dobbeltgips på en side alternativt begge sider.
Det kan legges til, at lar du det være uisolert fungerer veggen som en subwoofer, all resonans vandrer rundt i veggen.
Foruten at du skal (synes jeg) isolere, finnes det en måte å bygge en "lydvegg" på, hvor man borer hull inn i neste rom slik at lyden fortsetter uten å stoppe.
Merker når jeg skriver at det går ikke an å forklare uten bilder.
Så har du jo alternativet med doble sviller og 15mm luft. Altså fra den ene veggen til den andre.
Gips
15mm luft
Gips.
Alternativt dobbeltgips på en side alternativt begge sider.
Mener du at jeg bør erstatte OSB-platen med en gipsplate, eller at jeggadu^ skrev:
bør legge til ytterligere en gipsplate; (1) stålregel+stålull+gips+gips
eller (2) stålregel+stålull+OSB+gips+gips?
// Martin N.
Klikk her for å svare