Plantegning av platsbyggd garderobe i en nisje med målinger, viser plassering av vegger, fuktsperre, isolasjon og yttervegg.
Hei
Jeg er i gang med å bygge en plassbygget garderobe.
Jeg har for dette vært nødt til å endre/rive ned litt av tidligere vegger. Garderoben kommer til å stå i en innbuktning i henhold til skissen.

Da rommet er begrenset og skuffer og lignende skal få plass, vil jeg ikke først lage en innervegg med gips og deretter bygge garderobevegger i passende trefiberbasert materiale. Jeg ønsker at innerveggene på garderobeplassen blir garderobevegger.

Hvilket materiale ville dere valgt å sette opp på veggstenderne?

Veggene kan enten tapetseres (garderobedybden er ikke mer enn 1 bredde) alternativt males.

Sist redigert:
Du gikk glipp av skissen.

Hva har du tenkt for garderobeinnredning?
Hvis du bruker bakstativ og/eller veggskinner med konsoller så trengs det ingen garderobevegger, det holder med vanlige vegger.

Jeg har bygget seks garderober der vi har bakstativ, veggskinner med konsoller, på konsollene har vi blant annet netthylleplan, trådkurver, hengere for klesstang.

Sist redigert:
Takk for svar og påminnelse om at jeg ikke har lastet opp skissen.

Veggskenor og liknende synes fruen er tilstrekkelig vakker. Ikke spør meg hvorfor.
Tanken er ca 3 hylleplan som kan flyttes ved behov og under dem skuffer og buksehenger (som er en av hovedgrunnene til at plassen er kritisk)

I fire av våre garderober har vi en bæreliste oppe ved taket, rett under taklisten, på den bæreliste henger deretter hengeskinner.
I en har vi veggskinner i stedet for bæreliste.
I en har vi foreløpig bare bakstativ.

Skiveveggene er bygget med regler-OSB-gips.

• Liker
ile
  • Laddar…
Takk.
Sjekket og målt og sjekket og målt igjen. Blir nok akkurat som for din del med reglar-OSB-gips da det går inn, men bare med noen mm margin.

Om dere har bestemt nøyaktig hvor veggsnorene skal være, så går det an å kjøre med ekstra lekter der.

Eller

Om dere har bestemt dere for å ha hänglist, så går det an å sette kortlinger på den høyden hänglisten skal henge på samt på en annen høyde også.

På den måten holder det med en lekt og et lag gips for å spare 12-15mm per vegg.

Eller så kan man kjøre med lekt-osb-renoveringsgips, på den måten sparer man 6mm per vegg men kan likevel skru hvor man vil.

Et tredje alternativ er å "føre inn" OSB-en mellom lekte. Jeg gjorde slik på en vegg som inneholder to garderober.

Jeg bygde en vegg som ikke fikk bli tykkere enn 70-75mm. Overliggeren & underliggeren kjørte jeg 45*45, stående lekter 45*70 (under takstolene). Mot 45-sidene mellom lektene satte jeg lekter 25*36. Sagde til OSB slik at den passet mellom lecten og skrudde fast dem i lektene.
Utenpå lekte & OSB satte jeg gipspanelene.
På denne måten ble veggen ca 13+45+13mm tykk men likevel stabil å henge opp ting på.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.