I en tilbygging av vårt hus med kjeller bygger vi et hjemme-spa på 32kvm.
Vi vil ha et plassbygd permanent bad, alternativt setter vi inn et prefabrikert Spa-bad. Vegger og gulv er massiv betong og vil tettes med diffusjonsåpen rullet tettesjikt, og taket er et Peva samvirkedekke.
Jeg ønsker nå tips om gode og stilige himlinger å bruke i et rom som periodevis vil være veldig fuktig, men som likevel skal kunne brukes som en behagelig og pen miljø å omgås i.
Rommet er ventilert som en del av FTX-systemet i huset, men jeg har installert en 200mm kanalfan på egen bryter rett over badet for forsert ventilasjon som vil kjøres når lokket er av. Eventuelt setter jeg også styrte spjeld på FTX'ens kanaler for å ikke få inn fuktigheten i husets system, men det har jeg ikke evaluert ennå.
Tips på pene tak altså.. 😊
Jeg har vurdert alt fra spiler i lerk til ulike typer gipsplater, klikk-tak eller akustikk-plater, så er åpen for forslag. Gjerne med produktlenker.
Jeg hadde gjort et installasjonssjikt med 45-regler og deretter kledd med ribber med 2-3 mm mellomrom, kanskje fogenlist (finnes ferdige i hvitt, furu eller klarlakkert eik (bare å spikre på med dykkertpistol). Tenk tregulv men i taket. De som er klarlakkerte kanskje er dumt med tanke på fuktigheten da de ikke er lakkert rundt hele overflaten... Vifte og annet kan sitte gjemt ovenfor. Felle inn litt LED-lamper 25mm eller så.