K
KjellTimell
Medlem
· Stockholm
· 1 868 innlegg
KjellTimell
Medlem
- Stockholm
- 1.868 innlegg
Leker med tanken på spontet panel i trappeoppgangen som i dag er puss på lettbetong. Jeg har omtrent 25mm av vangstykkene synlige og vil gjerne få på en kvartsstav for å dekke overgangen. Det er dermed ingen plass å sette opp strølekt bak panelen.
Det smidigste ville jo vært å spikre dykkert i fjæra for skjult montering, men dykkert vil jo ikke feste nevneverdig.
Det andre alternativet er å skru i fjæra, fabrikanten anbefaler type Grabber PTS 28, og det hadde nok fungert om det ikke var for den selvborende spissen. Hadde skruen hatt samme egenskaper men ikke borspissen hadde den nok bitt tilstrekkelig bra i lettbetongen.
Tredje alternativet er Essves lettbetongskrue, rett inn i panelen og så sparkle og pusse, noe som føles som unødvendig merarbeid (hadde vært topp for strølekten, om den fikk plass).
Fjerde alternativet er å lime og støtteskruve, noe jeg vil unngå. Vil kunne ta ned panelen uten å forderve underliggende puss.
Finnes det noen flere alternativer enn ovenstående å ta i betraktning? Tenkte panelen er 15mm tykk.
Det smidigste ville jo vært å spikre dykkert i fjæra for skjult montering, men dykkert vil jo ikke feste nevneverdig.
Det andre alternativet er å skru i fjæra, fabrikanten anbefaler type Grabber PTS 28, og det hadde nok fungert om det ikke var for den selvborende spissen. Hadde skruen hatt samme egenskaper men ikke borspissen hadde den nok bitt tilstrekkelig bra i lettbetongen.
Tredje alternativet er Essves lettbetongskrue, rett inn i panelen og så sparkle og pusse, noe som føles som unødvendig merarbeid (hadde vært topp for strølekten, om den fikk plass).
Fjerde alternativet er å lime og støtteskruve, noe jeg vil unngå. Vil kunne ta ned panelen uten å forderve underliggende puss.
Finnes det noen flere alternativer enn ovenstående å ta i betraktning? Tenkte panelen er 15mm tykk.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Ser man det utrymmesmessig synes jeg ikke det er en god idé. Man har nytte av de ekstra centimeterne som trappehuset er bredere enn trappen. 25 mm igjen av vangstykket synes jeg er et minimum. Ellers ser det anstrengt ut. Lydmessig er vel panel i trappen heller ikke optimalt. Går det ikke an å friske opp pussen?
K
KjellTimell
Medlem
· Stockholm
· 1 868 innlegg
KjellTimell
Medlem
- Stockholm
- 1.868 innlegg
Panelet er en av mange forskjellige ideer, tanken er å sette i gang prosjektet til høsten dersom alt annet går etter planene.
Det er minst 1 lag tapet over pussingen, det er dog litt løst enkelte steder etter 65 år, men ikke så ille mye tror jeg. Det går definitivt an å reparere og helsparkle/male.
At trappehuset krymper litt bekymrer meg ikke så mye, det er en U-trapp og trinnene er cirka 130cm. Men jeg er enig i at det kan se anstrengt ut om man bruker opp det siste av vangstykkene, bra synspunkt!
Det er minst 1 lag tapet over pussingen, det er dog litt løst enkelte steder etter 65 år, men ikke så ille mye tror jeg. Det går definitivt an å reparere og helsparkle/male.
At trappehuset krymper litt bekymrer meg ikke så mye, det er en U-trapp og trinnene er cirka 130cm. Men jeg er enig i at det kan se anstrengt ut om man bruker opp det siste av vangstykkene, bra synspunkt!
K
KjellTimell
Medlem
· Stockholm
· 1 868 innlegg
KjellTimell
Medlem
- Stockholm
- 1.868 innlegg
Løfter min gamle tråd..
Er inne på panelideen igjen, denne gang en kombinasjon av PL600 og 16ga/60mm dykkert i lettbetongen. Tanken er rettkantpanel, som man skyter med 45 grader ned i fjæren, det burde gi en god hengende effekt spesielt i kombinasjon med PL600.
Har skutt litt 8ga 30mm dykkert i sokler, og de har sugd fast utrolig bra, tenker at 16ga og tettere bør klare jobben strålende?
Løfter min 4 år gamle tråd da temaet har blitt veldig aktuelt igjen. Pussen slår bomt her og der, og jeg er ikke interessert i å pusse om en så sentral del av huset, men vil bli ferdig med jobben raskt.K KjellTimell skrev:
Er inne på panelideen igjen, denne gang en kombinasjon av PL600 og 16ga/60mm dykkert i lettbetongen. Tanken er rettkantpanel, som man skyter med 45 grader ned i fjæren, det burde gi en god hengende effekt spesielt i kombinasjon med PL600.
Har skutt litt 8ga 30mm dykkert i sokler, og de har sugd fast utrolig bra, tenker at 16ga og tettere bør klare jobben strålende?
Klikk her for å svare
