Jeg bor øverst i et hus, leilighet. 50-talls-bygg der vi hadde spent opp stoff som innertak. Deretter skulle det brannsikres, og man rev ned stoffet og satte opp dobbelt gips. Jeg husker at det var spont bak stoffet, og bak spontan er det en type kraftigere plyfa. Nå er dette mange år siden, men jeg kan ikke huske at det var trukket elektriske rør i taket, derimot har tidligere eiere trukket elektriske rør på loftet i stedet for å mate en taklampe.
Da jeg i helgen satte opp en røykvarsler på kjøkken og i stuen, og boret for plugg, så la jeg merke til et hulrom etter gipsen, i alle 4 borehull. Totalt dybde 50mm (dobbelt gips + hulrom)
Hvis det ikke var elektriske rør å ta hensyn til, finnes det noen annen grunn til hvorfor man satte gipsen på lekter og ikke direkte på spontan?
(jeg har en tanke om å trekke fram mer strøm for flere uttak i taket og kanskje kan vurdere å frese spor i innertaket, i stedet for å trekke det under mye krevende isolasjon, kutterspon og glassull, på loftet - forutsatt at det finnes "fritt" hulrom)