Den er ikke bærende. Men den har lagt seg på veggen gjennom årene, så du må regne med at den siger litt hvis du ikke legger en bjelke under eller over.

• Liker
Öckeröhus og 1 annen
  • Laddar…
Ok, om vi regner med at veggen ikke er bærende, kan jeg med fordel ta opp limtrebjelke på loftet.
Spørsmålet er om jeg kan ha 2x3m i stedet for 1x6m.
Jeg tror ikke jeg får opp 6m på loftet uten å lage et hull i ytterveggen, Mexitegel så det er ingen idé.

K Kyrkogatan18 skrev:
Ok, om vi regner med at veggen ikke er bærende, kan jeg med fordel ta opp limtredrager på loftet.
Spørsmålet er om jeg kan ha 2x3m istedenfor 1x6m.
Jeg tror ikke jeg får opp 6m på loftet uten å lage et hull i ytterveggen, Mexitegel så det er ingen idé.
Kaprer du limtredrageren på midten har du jo ingen nytte av den. Å gjøre intet annet enn å fjerne veggen tror jeg fungerer ypperlig.

• Liker
Dowser4711
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Kapper du limtrebjelken på midten har du jo ingen nytte av den. Å gjøre ingenting annet enn å fjerne veggen tror jeg fungerer ypperlig.
Jeg får måle ut om jeg får opp 6m på loftet uten at det tar i gulv-tak.
Fordelen er at loftstrappen flukter med grovinngangen :)

BirgitS
Hvorfor vil du fjerne når veggen ikke er bærende?

• Liker
Daniel 109
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Hvorfor vil du avveksle når veggen ikke er bærende?
Hei, man blir veldig usikker når det er like mange for og like mange imot. Bærende, ikke bærende.

bukseseler & livrem tenker jeg.

Ifølge seksjonstegningen er veggen ikke bærende. Men den kan være underlag for innertaket, og ting kan ha skjedd med årene, så som konstruktørene sier kan veggen i nåværende situasjon ha en viss bærende effekt.

Jeg tror likevel at du uten risiko kan fjerne veggen, men regn med å eventuelt måtte utbedre innertakene. Et sikkerhetstiltak kan være å måle nøyaktig takhøyde med laser og deretter kontrollere av og til at det ikke synker. Det er jo ikke som om huset vil kollapse hux flux.

BirgitS
K Kyrkogatan18 skrev:
Hei, man blir veldig usikker når det er like mange for og like mange mot. Bærende, ikke bærende.

hengesle & belte tenker jeg.
Bossespecial vet hva han snakker om, til forskjell fra en masse amatører, inkludert meg, i tråden.

Anna_H Anna_H skrev:
Det er jo ikke som at huset kommer til å rase sammen hux flux.
Kan man være helt sikker på det om nå veggen skulle være bærende og det kommer et hundreårsregn, men som våtsnø?

Magnus E K
Blir litt forvirrende for nye lesere av tråden når et av de feilaktige svarene er markert som "beste svar". Dette går vel å endre?

• Liker
Appendix og 3 andre
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Kan man være helt sikker på det om nå veggen skulle være bærende og det kommer et hundreårsregn fast som bløtsnø?
Veggen er ikke bærende når det gjelder taket. Men den kan eventuelt bære opp innertaket og OM takstolene er feilaktige kan det jo sige litt. Men som jeg skrev: det kommer ikke til å rase sammen, og en kontrollmåling som gjøres regelmessig vil vise dette raskt.

• Liker
Dowser4711
  • Laddar…
K Kyrkogatan18 skrev:
Hei, man blir veldig usikker når det er like mange for og like mange mot. Bærende, ikke bærende.

bukseseler & livrem tenker jeg.
Holdfasthet er ikke demokratisk.

• Liker
Dowser4711
  • Laddar…

Beste svar

Alfredo Alfredo skrev:
Kan man være helt sikker på det hvis nå veggen skulle være bærende og det kommer et hundreårsregn, men som våtsnø?
For det første så er den fagverkskonstruksjonen frittbærende.
Har tilsvarende konstruksjon angående takstoler, lengde og bredde (men med 14 graders helling) på mitt eget 70-tallshus og veggene i overetasjen er i prinsippet bare festet med lister mot gulv og tak for å være stabile sideveis, de har ikke engang noen stendere i seg. (Noe jeg er veldig sikker på etter å ha fjernet mer enn halvparten av veggene i overetasjen... (Toaletter og soverom har fortsatt vegger)

Ifølge tegningene er det ikke bærende vegger. Og hvis jeg tolker tegningen rett, så er en av veggene dessuten en skyvedør som egentlig ikke har mer materiale enn en plate på hver side av hulrommet?

Men, la oss si at vi alle tar feil og at den likevel tar en betydelig vekt fra taket.
(Det er jo tross alt 70-tallshus, så byggjuks finnes det jo mye av)
Vi snakker jo om en forholdsvis liten del av taket, av 15m.
Hvis det kommer et hundreårsregn i form av våtsnø så vil taket få slite, uansett antallet vegger.
Men med de marginene som huset er bygget med vil ikke taket rase rett av uten forvarsel, men seige seg ned. Det er laget i tre, med fibre som er veldig seige og holder sammen for ganske ekstreme krefter.

For at det skulle bli en plutselig kollaps er vel nesten kravet at det viser seg å finnes noe grovt byggjuks, typ at akkurat de takstolene var laget med spillbiter i stedet for en ordentlig underramme. Men da hadde jo ikke veggen gjort særlig mye til eller fra heller.

Så klart, hvis noe ekstremt kommer og laster det så kan det komme til å bue, men da får man sette en stang der så har man løst problemet frem til man har tid til å løse det permanent.

• Liker
Anna_H og 4 andre
  • Laddar…
Alternativ til limtrebjelke
Jeg har løst et lignende problem i et hus der byggfuskere har herjet. De hadde saget av fire takstoler uten å forsterke på noen måte og bygget en gigantisk takark. En takstolprøve som byggherren hadde hyret inn, dømte hele bygget. Trist for byggherren. Det var mye mer, men det er ikke relevant for denne tråden.

Jeg ble hyret inn for å på fri hånd i panikk fikse til stammene før vinter og snølast*. Det var et hus bygget som husene i Surte. Stående plank med liggende rupanel på hver side og venetiansk eller perleskum på innsiden og listpanel på utsiden. Mye treverk å spikre i.

Jeg kunne frilegge tverrgående innervegger på hver side av den nye fine takarken. Forsterke disse slik at de kunne ta taklasten. Deretter gjorde jeg om taket til saltak mellom de to innerveggene.

Her kommer løsningen på hvordan bærende bjelker trylles inn på et loft gjennom en takluke.

Hver takås ble konstruert som fagverk av kort trevirke som kunne dyttes opp og deretter monteres sammen på stedet. Både over- og underrammene kan skjøtes, bare det gjøres på riktig måte. Med litt finurlighet går det an å overtrykke opplegg og støttepunkter slik at ingenting setter seg.
TS har mye mer plass enn jeg hadde.

*På det tidspunktet var jeg helt ufortjent godkjent konstruktør i Haninge og Tyresö. Ingen karakterer. Men byggestyrelsene i de kommunene hadde sett så mye av mine tegninger at de ikke så meningen med å tvinge mine klienter til også å betale for en ekte konstruktør. Det var før sirkuset med forenklinger av fungerende systemer som senere fører til byggkatastrofer og i neste ledd en ny kontrollorganisasjon med nok en konsulentledd. Grunnen til å hyre inn meg var fordi jeg tenker utenfor boksen.

Mvh Findus

• Liker
Magnus E K og 2 andre
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
For det første så er den fagverkskonstruksjonen frittbærende.
Har tilsvarende konstruksjon når det gjelder takstoler, lengde og bredde (bare med 14 grader helling) på mitt eget 70-talls hus og veggene på andre etasje er i prinsippet bare festet med lister mot gulv og tak for å være stabile sideveis, de har ikke engang noen stendere i seg. (Noe jeg er veldig sikker på etter å ha fjernet mer enn halvparten av veggene på andre etasje... (Toaletter og soverom har fortsatt vegger)

I følge tegningene er det ikke bærende vegger. Og hvis jeg tolker tegningen riktig så er en av veggene dessuten en skyve-dør som egentlig ikke har noe mer materiale enn en plate på hver side av hulrommet?

Men, la oss si at vi alle tar feil og at den likevel tar en betydelig vekt fra taket.
(Det er jo tross alt 70-talls hus, så byggfusk finnes det jo godt om)
Vi snakker jo om en forholdsvis liten del av taket, av 15m
Om det skjer et hundreårsregn i form av bløtsnø så vil taket måtte kjempe, uansett antallet vegger.
Men med de marginer som huset har blitt bygd med vil taket ikke rase rett av uten advarsel, men sige seg ned. Det er laget i tre, med fibre som er veldig seige og holder sammen for ganske ekstreme krefter.

For at det skulle bli en plutselig kollaps er vel nesten kravet at det viser seg finnes noe grovt byggfusk, typ at akkurat de takstolene var laget med rester i stedet for en ordentlig underramme. Men da hadde jo veggen ikke gjort særlig mye til eller fra heller.

Så visst, om noe ekstremt kommer og belaster det så kan det komme til å bue, men da får man sette en støtte der så har man løst problemet frem til man har tid til å løse det permanent.
stemmer at det er en skyvedør. Skyvedørveggen er dog betydelig bredere og har liggende stendere oppå hverandre over døren.
Legger ved bilde
Skjutdørvegg med horisontale bjelker over døren. Veggen har trepaneler, og gulvet mangler ferdig overflate. Byggeplast til høyre i bildet.

Sist redigert:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.