Jeg skal bygge om gjerdet mitt litt og trenger å sette opp 2 nye stolper (70x70) og litt flere planker (22x145). For øyeblikket er gjerdet hvitt, og jeg tenkte å male den nye delen hvit også. Men jeg er litt forvirret over materialvalget. Planker finnes i vanlig ubehandlet furu, men også trykkimpregnert. Selve stolpene ser ut til bare å finnes i trykkimpregnerte.
Hvis jeg tar de trykkimpregnerte stolpene og plankene, går det an å male dem hvite senere? Må de grunnes eller grunnoljes da? Eller bør jeg bare ta trykkimpregnerte stolper og ubehandlede planker? Hva blir best tror du?
Hvis jeg tar de trykkimpregnerte stolpene og plankene, går det an å male dem hvite senere? Må de grunnes eller grunnoljes da? Eller bør jeg bare ta trykkimpregnerte stolper og ubehandlede planker? Hva blir best tror du?
Det er ganske vanlig at trykkimpregnert treverk er ganske vått, så maler du dem direkte, fester malingen dårlig og kan stenge inn fukt som skaper problemer på sikt. Vanligvis venter man et par år før man maler trykkimpregnert treverk, slik at det rekker å tørke, og litt av impregneringsvæsken rekker å lekke ut for at malingen skal sitte ordentlig. Du skal alltid grunne før sluttstrykningsmaling. Grunnfargen har andre tekniske egenskaper enn sluttstrykningsfargen og fester bedre til underlaget osv.
Stolper i 70x70 som ikke er impregnert, er ofte av limtre, og jeg vet ikke om de er klassifisert for utendørs bruk. Du får spørre forhandleren om det.
Skal du male, ville jeg tatt ubehandlede planker og med fordel malt dem før du setter dem opp for å gjøre det enklere og få maling rundt alle sider ordentlig.
Stolper i 70x70 som ikke er impregnert, er ofte av limtre, og jeg vet ikke om de er klassifisert for utendørs bruk. Du får spørre forhandleren om det.
Skal du male, ville jeg tatt ubehandlede planker og med fordel malt dem før du setter dem opp for å gjøre det enklere og få maling rundt alle sider ordentlig.
Kommer jo ikke til å se klokt ut med malte bord og deretter to trykte stolper 1-2 år. 🤣T Testarn skrev:Det er ganske vanlig at trykkimpregnert virke er ganske vått, så maler du dem direkte så fester malingen dårlig og kan stenge inne fukt som kan skape problemer på sikt. Vanlig er at man venter et par år før man maler trykket virke så det rekker å tørke, og litt av impregneringsvæsken rekker å lekke ut for at malingen skal sitte ordentlig. Du skal alltid grunne før sluttdragsmaling. Grunnmalingen har andre tekniske egenskaper enn sluttdragsmalingen og fester bedre på underlaget osv.
Stolper i 70x70 som ikke er impregnert er oftest av limtre, og jeg vet ikke om de er klassifisert for utendørs bruk. Du må spørre forhandleren om det.
Skal du male ville jeg tatt ubehandlede bord og med fordel male dem før du setter dem opp for å gjøre det enklere og få maling rundt alle sider ordentlig.
Klikk her for å svare