Hvis man skal trekke en kanal gjennom et etasjeskiller som er mindre enn eller lik 125mm, får man jo plass til en slags klemme og oppheng. 125+30+30=185mm. Men, hva gjør man hvis man vil trekke en 160mm spiro? 160+30+30 = 220, det er plass, men hvordan gjør man det rent praktisk.

Jeg vil jo ikke legge røret på isolasjonen, da den av rørets og sin egenvekt kan miste sin funksjon (blir sammenpresset).

Noen som har gjort dette?
Eller skal jeg nøye meg med 125?

(Velg ikke det enkle svaret takk ;) )

PS.
Eller finnes det noen form for rørstøtte man kan sette under? F.eks. på et stykke med tynn panel?
DS.

Jeg lykkes nok med å stille for vanskelige (som ikke så mange har kunnskap om eller interesse i å svare på), eller for enkle ("jeg gidder ikke å svare på et så enkelt spørsmål") spørsmål.
Så jeg forbruker herved min bump på denne tråden... :)

Det høres ut som du leter litt etter et kanalstöd men forutsatt at du har tilstrekkelig med isolering rundt kanalen ut fra brannbeskyttelsen så tør jeg ikke svare på hvordan kanalstödet påvirker det hele.

I ditt tilfelle vil jeg nok gjette at brannbeskyttelsen blir den begrensende faktoren for hvor grov kanal du kan sette inn. www.imkanal.se pleier å være min anbefaling for lesing.

Ja, akkurat, kanalstøtte, men de jeg har sett er så høye.
Har man et bjelkelag av 45x220 treverk så er jo nettopp 160mm kanal maks, da 160+30 mm isolasjon blir nettopp 220mm.
Så, om kanalstøtten, som den du lenket til, var 30mm i stedet for 120 så ville det jo fungere.

Alternativet som jeg ser det er vel å lage en minerit eller gips boks i bjelkelaget, men matte føles likevel litt bedre...

Ellers burde kanskje en blikkenslager ganske enkelt kunne lage 3 støtter til meg i 30mm høyde. Det er ikke så veldig lang strekning det dreier seg om.

De kanalskinnene som myrstack lenket til, endrer man enkelt høyden på ved å klippe dem ned.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.