Hei,

Jeg tenker å ta hjelp av en blikkenslager og lage en ildstedsplate/gnistbeskyttelse i kobber til min vedovn.

Planen er at det skal se ut som Bilde 1 nedenfor, men med litt andre mål og uten "falsad" kant som i min CAD-bilde i Bilde 2 nedenfor.

Det jeg lurer på er hvilken tykkelse man skal ha på platen. De fleste gnistbeskyttelser ser ut til å ha ca. 1 mm i tykkelse. Kobber er kanskje litt mykere og det ser ut til å være tilgjengelig i 1, 1,2, 1,5 og kanskje også 2 mm. Jeg antar at prisen øker med tykkelsen, men man bør kanskje gå for så tykk som mulig?

Deretter lurer jeg på hvilken hardhet man skal ha på materialet. Når jeg googler rundt finner jeg
  • Halvhard SS 5013-04
  • Glødet (ekstra myk)
Jeg vil jo ha den så hard som mulig for holdbarhet, så da går man vel for halvhard eller finnes det kanskje et annet bedre alternativ?

Siste spørsmålet er om man må ha noen form for avretting av kanten slik at den ikke blir skarp? Jeg vil ikke ha en tydelig markert kant, bare unngå at den er skarp. Hva kalles en slik kant?


En svart kamin står på et kobberplate som gnistskydd. Bakgrunn med blomstertapet og trestoler ved siden. Vedkurv plassert til høyre for kaminen.
Bilde 1


En vedovn plassert på et rektangulært eldstadsplan i kobber på et lyst tregulv, med en rosa vegg med glasspaneler i bakgrunnen.
Bilde 2
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.