Jeg tenker på å gjøre sommerens prosjekt til en kombinert ild/grillplass.
Typ som denne: Sekskantet utepeis i tre med svart metalloverkant og svingbar grillrist, plassert på snødekket bakgrunn.
Den skal imidlertid mures i tegl.

Men, jeg vil gjerne ha en skorstein på den. Hvorfor, lurer dere sikkert på?
Jo, tanken er at jeg skal kunne brenne opp alt hageavfallet der også, og kaster man i løv for eksempel i bålet, så vil de gjerne fly av gårde. Flyvende brennende løv er ikke topp her hvor vi bor ;)
Derfor tenker jeg at et tak med skorstein over ildstedet stopper ting fra å fly av gårde, eller?

Problemet er at jeg ikke har en anelse om hvordan jeg skal gå frem, eller engang en snøring om hvordan dette kunne se ut. Noen her som har en idé?
Eller som engang forstår hva jeg mener? :)
 
Hemmakatten
Den grillplassen tror jeg ikke fungerer i det hele tatt. Man sitter altfor nær selve grillflaten, det blir altfor varmt. Vinden kommer til å ta tak i kullbunnen, og gnister kommer til å fly rundt. Jeg ville ikke grillet på samme sted hvor man har brent søppel, kvister og løv. Selve grillflaten er dessuten altfor liten for slik brenning. Skaff en branntønne til løvet i stedet. Og hvis du vil bygge en lignende grillplass, så lag betydelig mer plass i sirkelen.
 
harry73
Jeg tror ikke at det er en benk :)
 
  • Liker
Ejo
  • Laddar…
Til alle nullåttere, det er ståplass som gjelder for den grillplassen på bildet. / f.d norrlending :)
 
Jeg, som jo faktisk er en tidligere nollåtta, er glad for at Jonatan79 og Harry73 svarte for ellers hadde jeg aldri forstått svaret fra Hemmakatten :D
Nei, man sitter ikke på den rammen rundt om, men der setter man ølen eller ketchupen mens du griller ;)
Bilde var for å illustrere formen på den mest
Nå tror jeg ikke at gløden fra oppbrente løv og grener er dårlig å grille pølse over, selv om man kanskje må bidra med et par vedkubber for å få god glød.
Uansett er jeg ute etter forslag på et slikt ildsted, bare med en skorstein.
 
Hemmakatten
Jeg har misforstått grillstedets funksjon, ble litt forvirret av kanten rundt som jeg trodde man skulle sitte på :confused: , takk for påpekningen.
 
@holetaker ble det noen grillplass? Går i lignende baner som deg. :)
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.