Hei!
Vi skal bygge et ganske vanlig enebolig på én etasje der den ene husdelen er cirka 11 m lang og 7,5 m bred med 30 graders takvinkel. Siden vi har tenkt å ha åpent opp til mønet gikk vi på ideen om å bruke sakstakstoler, men vår arkitekt sa at vi i stedet skulle bruke limtremønebjelke. Av disse 11 m vil alt være åpent opp til mønet, men kun 5 m vil være "åpen område" (stue), da de resterende 6 m vil ha en bærende vegg.
Vi påpekte at vi har valgt bort det fordi vi alltid trodde at en mønebjelke ville være synlig innvendig, men arkitekten mente at det er fullt mulig og ganske vanlig å bygge inn bjelken uten å miste mønevinklingen. For å forklare det litt bedre har jeg vedlagt et lånt konstruksjonsbilde fra et attefallshus (merk at det er større vinkel enn 30 grader på bildet
.
Til mine spørsmål;
Vi skal bygge et ganske vanlig enebolig på én etasje der den ene husdelen er cirka 11 m lang og 7,5 m bred med 30 graders takvinkel. Siden vi har tenkt å ha åpent opp til mønet gikk vi på ideen om å bruke sakstakstoler, men vår arkitekt sa at vi i stedet skulle bruke limtremønebjelke. Av disse 11 m vil alt være åpent opp til mønet, men kun 5 m vil være "åpen område" (stue), da de resterende 6 m vil ha en bærende vegg.
Vi påpekte at vi har valgt bort det fordi vi alltid trodde at en mønebjelke ville være synlig innvendig, men arkitekten mente at det er fullt mulig og ganske vanlig å bygge inn bjelken uten å miste mønevinklingen. For å forklare det litt bedre har jeg vedlagt et lånt konstruksjonsbilde fra et attefallshus (merk at det er større vinkel enn 30 grader på bildet
Til mine spørsmål;
- Er det faktisk mulig å gjøre dette når man bygger villa/året rundt-hus?
- Finnes det noen risikoer?
- Forutsetter at et takisolasjonsrom på 400-500 mm fortsatt er mulig?
En annen del av huset er cirka 7,5 m lang og 7 m bred, men der finnes det ikke riktig støtte for å ha en usynlig mønebjelke, og da mente arkitekten at man må bruke en stålbjelke om man vil oppnå samme resultat som ovenfor.
- Finnes det ingen annen type bjelke som ville klare dette?
Sist redigert:
Takk for raskt svar! Etter mye om og men heller jeg likevel mot å ev. bruke saxtakstoler, dels fordi det føles enklere fra et konstruksjonsperspektiv (f.eks. enklere føring av FTX-ventilasjon), men med ulempen at det trolig koster litt mer.W witten skrev:
@witten: Om man mot formodning skulle kjøre med nockbjelke, vet du om det kun kreves forsterkning langs med nocken i bunnplaten eller kreves det også ved yttervegger?
Det er fullt mulig og relativt vanlig med mønebjelke om man vil åpne ut til mønet. Tror nok mønebjelkeløsningen blir billigere enn med sakstakstoler. Mønebjelkeløsningen gir mindre belastning på ytterveggene enn sakstakstoler, men man får en søylekonstruksjon i endene på mønebjelken å ta hensyn til. Er mønebjelken lang eller om man vil holde nede dimensjonen på den, kan det bli ytterligere søyler. Takisolasjon på 4-500 mm er mulig. Spørsmål 4 din forstår jeg ikke helt hva du er ute etter, du må gjerne forklare litt mer der.
Angående spørsmålet ditt om bunnplaten så pleier alle bunnplater å være kantforsterket, dvs forsterket der det kommer ned belastninger og det gjør det langs ytterveggene men også ved søyler som kreves for mønebjelkens opplegg.
Angående spørsmålet ditt om bunnplaten så pleier alle bunnplater å være kantforsterket, dvs forsterket der det kommer ned belastninger og det gjør det langs ytterveggene men også ved søyler som kreves for mønebjelkens opplegg.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
En takkonstruksjon med mønebjelke har fordelen at man kan utnytte rommet i taket uten å bli forstyrret av hanebjelker eller støttebein mm. Mønebjelken hviler på to eller flere søyler som fører taklastene ned til grunnen. Grunnen må være utformet for å tåle de punktlaster som oppstår ved søylenes opplegg. Dette er ikke noe større problem i forbindelse med en nybygging. Da kan man også lett løfte inn store bjelker med kran. Bare fordi man har en mønebjelke må man ikke ha åpent til mønen overalt. Mønebjelken innebærer ingen begrensning i isolasjonstykkelse i yttertaket. Det er mulig å oppnå ganske store spennvidder da til prisen av grove dimensjoner på mønebjelke og takbjelker.
Sakstakstoler er en slags fagverkstakstoler som samtidig tillater bruk av en del av takvolumet. Den praktiske begrensningen i spennvidde ligger på 12-15 m. Sakstakstoler kan være nyttige hvis man vil ha plass til skjulte ventilasjonskanaler. De kan plasseres (riktig dimensjonert) på større c/c avstand enn normalt.
Ønsker man å sammenligne mønebjelke med sakstakstoler prismessig bør man nok regne på det i det enkelte tilfellet. Med en bredde på bare 7,5 m, som i TS tilfelle, er nok ikke sakstakstoler den mest optimale løsningen, men det er en gjetning. Jeg mener man bør holde seg til en takkonstruksjon i hver bygningsvolum. Hvis man ikke er veldig dyktig bør man nok ikke eksperimentere for mye med ulike takvinkler mellom forskjellige bygningskropper heller.
Sakstakstoler er en slags fagverkstakstoler som samtidig tillater bruk av en del av takvolumet. Den praktiske begrensningen i spennvidde ligger på 12-15 m. Sakstakstoler kan være nyttige hvis man vil ha plass til skjulte ventilasjonskanaler. De kan plasseres (riktig dimensjonert) på større c/c avstand enn normalt.
Ønsker man å sammenligne mønebjelke med sakstakstoler prismessig bør man nok regne på det i det enkelte tilfellet. Med en bredde på bare 7,5 m, som i TS tilfelle, er nok ikke sakstakstoler den mest optimale løsningen, men det er en gjetning. Jeg mener man bør holde seg til en takkonstruksjon i hver bygningsvolum. Hvis man ikke er veldig dyktig bør man nok ikke eksperimentere for mye med ulike takvinkler mellom forskjellige bygningskropper heller.
Klikk her for å svare