Hei.

Vi holder på å renovere et hus bygget på syttitallet. Risikokonstruksjon med uisolert plate, nedtråkkede trykte sviller som det hviler et gulvbjelkelag på.

Gulvet har klart seg bra, men siden vi uansett skal gjøre så mye med huset inkludert nye gulv, føles det like greit å gjøre en bedre løsning nå med én gang.

Gulvet rives ned til platen. Deretter rengjøring, gulvavretting (el likn). Deretter Ventitex, Platon, celleplast, spon, lumppapp og deretter parkett.

Er situasjonen klar? Bra, da fortsetter vi til problemet..

Huset er ombygget fra 1-etasjes til 1,5-etasjes, noe som har medført at en viss last hviler på en langsgående innervegg. Denne innerveggen står på gulvreglene (cc 60). Jeg vil IKKE ha noen organisk kontakt mellom innerveggen og platen. Så hvordan gjør man det?

Jeg har en bror som jobber med metallbearbeiding, noe som har gjort at jeg har vurdert å stive av med en jekk, fjerne en regel og erstatte denne med et stående firkantrør 70*70 (eller hva det heter?).

Noen andre forslag? Se bilde.

• Mann står ved siden av en vegg som hviler på gulvbjelker med plater over. Illustrerer problemstilling i renovering av hus fra 70-tallet.
Lurer på om det finnes isodrän/pordrän plater som er harde nok. De er jo kapillarbrekkende.

Ellers kanskje eps betong eller lecablokker kan være brukbart. Man må jo da tilpasse høyden mot ditt øvrige gulv.

mats_o skrev:
Lurer på om det finnes isodrän/pordrän plater som er harde nok. De er jo kapillærbrytende.

Ellers kanskje eps betong eller lecablokker kan være anvendbart. Man må jo da tilpasse høyden mot ditt øvrige gulv
Hva tror du om platonmatte fram til disse eventuelle stålprofilene og der avslutte med en kantoppsving beregnet for innervegger ned til platen?

Men, når man utbedrer slikt i dag,
1. Stamper man evt. opp
2. Fjerner svillen.
3. Legger på tjærepapp/asfaltstrimmel mellom svillen og platen.
Det duger for de fleste.

Om du er virkelig paranoid, kan du legge inn en svill av stål, men jeg ville nok fortsatt ha tjærepapp mot platen.

Tja, noe paranoid kanskje jeg er.

Innerveggen står ikke på svill, den står på lekter vinkelrett mot svill.

Min tanke, og forhåpning var å forsøke å få så få skjøter i platonmatten som mulig og jeg hadde et fåfengt håp om å kunne legge platonmatte også under nevnte innervegg, med uttak for stålprofiler, stålregel eller andre løsninger.

Jeg antar at også lecasten med tjærepapp om undersiden av innerveggen kunne fungere, og at jeg da bør ha kantoppvik ved lecasteinen?

Hvordan har det gått med innerveggene? Jeg vurderer selv det samme, å løfte innerveggene som står på bunnsvillene i mitt 70-tallshus - og forsøke å få inn plast. De nylig renoverte baderommets stendere kan man kanskje gjøre som du har sagt, legge stålprofiler inntil eksisterende stendere og deretter på en eller annen måte fjerne trestenderne. For øvrig river jeg hele bunn, legger inn platon og celleplastblokker, og oppå legges gulvvarme til luft/vann-varmepumpe.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.