Jeg har nettopp revet en del av en plankvegg i min andelsleilighet. Nå er det et hull (12 x 60cm) rett gjennom betongplaten der veggen var. Betongen er ca. 6-7 cm tykk og under det er det for tiden mest rusk fra rivingen, men ellers ser det ut til å være noe mer porøst materiale.
Det jeg lurer på er hvordan jeg går frem om jeg vil fylle hullet med ny betong. Eller går det an å la hullet være? Jeg skal legge furugulv (20mm tykt), kryssfiner og aldringsbestandig plast oppå.
Bør jeg dekke til hullet inntil jeg fyller/legger gulv/gjør noe annet?
Si gjerne ifra om det er noen viktige detaljer som mangler!
/Staffan
Det jeg lurer på er hvordan jeg går frem om jeg vil fylle hullet med ny betong. Eller går det an å la hullet være? Jeg skal legge furugulv (20mm tykt), kryssfiner og aldringsbestandig plast oppå.
Bør jeg dekke til hullet inntil jeg fyller/legger gulv/gjør noe annet?
Si gjerne ifra om det er noen viktige detaljer som mangler!
/Staffan
Fant denne gamle tråden: http://www.byggahus.se/forum/koek/12589-hal-i-golvet.html
Føles ikke helt som samme problematikk da den tråden gjelder et baderom, men ville det også i mitt tilfelle være fornuftig å legge noe som stopper i bunnen, fylle på med betong og jevne til med byggsparkel? (OM det er nødvendig å fylle i det hele tatt altså..)
Kan legge til at det kommer til å stå et kjøkkenskap over hullet og ikke med noen tyngde som hviler akkurat på den flaten.
Takknemlig om noen har noen tanker rundt dette..
Føles ikke helt som samme problematikk da den tråden gjelder et baderom, men ville det også i mitt tilfelle være fornuftig å legge noe som stopper i bunnen, fylle på med betong og jevne til med byggsparkel? (OM det er nødvendig å fylle i det hele tatt altså..)
Kan legge til at det kommer til å stå et kjøkkenskap over hullet og ikke med noen tyngde som hviler akkurat på den flaten.
Takknemlig om noen har noen tanker rundt dette..
Har du naboer under?swessman skrev:Jeg har nettopp revet en del av en plankvegg i min eierseksjon. Nå er det et hull (12 x 60cm) rett gjennom betongplaten der veggen var. Betongen er ca 6-7 cm tykk og under det er det for tiden mest rusk fra rivingen, men ellers virker det som om det er noe mer porøst materiale.
Det jeg lurer på er hvordan jeg går frem hvis jeg vil fylle hullet med ny betong. Eller ville det gått å la hullet være som det er? Kommer til å legge furugulv (20mm tykt), kryssfiner og aldringsbestandig plast oppå.
Bør jeg dekke hullet til jeg fyller/legger gulv/gjør noe annet?
Si gjerne om det er noen viktige detaljer som mangler!
/Staffan
Vanskelig å se for seg hvorfor plankveggen går gjennom platen? Er det flytsparklet med 6-7 centimeter etter veggen?
Men er leiligheten en del av en betongkonstruksjon, så er det jo bare å fylle med betong. Noen ganger når jeg river på den måten du beskriver, kommer man oftest ned til sand eller fundamentet, da pleier jeg bare helle i noe mørtel som jeg har tilgjengelig.
Takk for svaret.
Ja, jeg har naboer under. Forstår ikke helt "er det flytsparklet med 6-7 centimeter langs veggen".
Vet ikke om det er sand jeg har kommet ned til eller hva det kan være. Det som er løst er blandet med pussstøv. Under betongen er det mer kompakt.
Har ingen mørtel for hånden, men du mener at det burde fungere å helle litt hva som helst
direkte i hullet og bare jevne ut så det blir i nivå med resten av gulvet?
Ja, jeg har naboer under. Forstår ikke helt "er det flytsparklet med 6-7 centimeter langs veggen".
Vet ikke om det er sand jeg har kommet ned til eller hva det kan være. Det som er løst er blandet med pussstøv. Under betongen er det mer kompakt.
Har ingen mørtel for hånden, men du mener at det burde fungere å helle litt hva som helst
Mente å flytavrette seks sju cm etter at veggen ble montert.
Som det høres ut på din beskrivelse har du kommet ned til selve betongkonstruksjonen, så tipp i noe celleplast eller annen uorganisk isolasjon om du er bekymret for at lyden skal vandre, så fyll i litt mørtel, eller bare tipp i mørtel rett av.
Som det høres ut på din beskrivelse har du kommet ned til selve betongkonstruksjonen, så tipp i noe celleplast eller annen uorganisk isolasjon om du er bekymret for at lyden skal vandre, så fyll i litt mørtel, eller bare tipp i mørtel rett av.
Klikk her for å svare