Hei på dere,

Vi skal bytte ut kjøkkenet og tenkte bestille Ikeakjøkken. Som dere ser på bildet kan vi ikke bytte ut vifteaggregatet, så vi må ta utgangspunkt i det. Det skapet som henger der nå er 70 høyt, men Ikea har endret sine mål nå så de har 60 eller 80.
60 føles veldig lite pluss at det blir 40cm dekklist oppe ved rørene, så det kommer til å se rart ut. Selve rørene tar nesten 30cm plass. Man kan trykke opp rørene 3-4cm. Så spørsmålet er om man kan henge 80 skap der da. Selve mellomrommet fra kjøkkenbenk til veggskap blir jo da 46-47cm. Kommer det til å se rart ut? Har dere noen andre tips som jeg kanskje har gått glipp av?

• Kjøkken med demonterte skap og eksponert ventilasjon over komfyren; renovering pågår.
  • Kjøkken med åpen skapdør, synlige ventilasjonsrør over skap, delvis fjernede dører, og gul isolasjon bak eksisterende ventilasjonsaggregat.
En ting jeg vet at folk har gjort er å ta de lengste 100 cm-skapene, sage ut for rørene øverst og deretter dekke til inne i skapene så å si. Da kan du utnytte hele rommet opp til taket i skapet lengst til venstre for eksempel.

Henningelvis Henningelvis skrev:
En ting jeg vet at folk har gjort er å ta de lengste 100 cm-skapene, sage ut for rørene øverst og deretter dekke over inne i skapene så å si. Da kan du utnytte hele rommet opp til taket i skapet lengst til venstre for eksempel.
Det har vi også vurdert, men hvordan blir det med dørene? De hengslene som er på dørene er forboret, og jeg har inntrykk av at de sitter ganske høyt oppe, noe som ender opp ved rørene.

BirgitS
Da avhenger det jo av hvor langt ut fra veggen rørene er i forhold til dybden på overskapene. Ikeas er jo dypere enn standard.

Men ingen kommer jo til å se at avstanden mellom benkeplaten og veggskapene er litt mindre enn vanlig. Dog vil den som er høy da ha vanskeligere for å se det som står lengst inn på benkeplaten.

BirgitS BirgitS skrev:
Da kommer det jo an på hvor langt ut fra veggen rørene er i forhold til dybden på overskapene. Ikeas er jo dypere enn standard.

Men ingen vil jo se at avstanden mellom benkeplaten og veggskapene er litt mindre enn vanlig. Men den som er høy vil ha vanskeligere for å se det som står lengst inne på benkeplaten.
Jeg skal sjekke det i morgen når jeg drar til huset. Det heller imidlertid mot 80-skapene, så får man prøve å finne den beste løsningen.
Skal til Ikea også for å sjekke hvor hengslene er plassert på dørene.

• Liker
pppp123
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.