Hei, jeg trenger hjelp med å finne ut hvor jeg kan kjøpe denne typen panel. Noen av målene kan variere med noen mm eller så. Alle tips tas imot med takk.

Panel.jpg

Mvh arne123
 
Tuller du? Finnes jo i hver eneste trelastforretning.

Her f.eks:
http://www.byggmax.com/se-sv/prod/pid-08421145.aspx

Oops! Ser nå at det ikke er tradisjonell "baspanel" på din skisse.

Men denne varianten med kun en faset kant er også ganske vanlig.
Spør i hvilken som helst trelastforretning!
 
Sist redigert:
Den går under navnet enkelfaspanel av mange leverandører. Ikke like vanlig som dobbelfaspanel (z-panel) i Sverige (eller i alle fall Småland), men her i Ålesund hvor jeg bor sitter den på ca 70% av alle hus og kalles "ålesundspanel"
 
Ola78
brunolundh skrev:
Den går under navnet enkelfas-panel av mange leverandører. Ikke like vanlig som dobbelfas-panel (z-panel) i Sverige (eller i alle fall småland), men her i Ålesund hvor jeg bor sitter den på ca 70% av alle hus og kalles "ålesundspanel"

Enkelfas er det ikke, den ser ut som på bildet her under. Panelprofilen du har tegnet opp minner veldig sterkt om den liggende panelen vi setter på husene på jobben min, med den forskjellen at vår panel er 162 mm bred men ellers lik. Vet at vi kjøper inn den fra http://www.wasawood.se i Skutskär, ring og spør dem om de har noen forhandlere.


Baspanelen som KnockOnWood linker til er nok det nærmeste du finner i en vanlig byggevarehandel. På http://www.traguiden.se/TGtemplates/GeneralPage.aspx?id=201 finner man ikke den panelen du har tegnet opp i alle fall.
 
  • Diagram av enkelfasspont i tverrsnitt, måler 22x145 mm, med detaljerte dimensjoner og profilvisning.
Sist redigert:
Ja det var litt slurvete av meg det riktige navnet er "falsad enkelfaspanel" Men jeg kan ikke sverge på at det heter forskjellig i forskjellige deler av landet.
 
Ola78
brunolundh skrev:
Ja det var litt slurvete av meg det riktige navnet er "falsad enkelfaspanel" Fast jeg kan ikke sverge på at det heter forskjellige ting i ulike deler av landet.
Ja det kan det sikkert hete forskjellig, man ser ganske ofte litt mer lokale navn på ulike profiler som finnes i byggevarehandelen.
 
Ola78
Ja se der, det hadde jeg gått glipp av. Flott funnet;) Men som det står, den er ganske uvanlig i Sverige. Jeg har aldri sett den på en byggevarehandel, bare på min egen jobb.
 
Det morsomme er at den forekommer til 99% her hvor jeg bor i sunnmøre, Norge. Den er pen når den sitter oppe. Sånn blir det til mitt nyinnkjøpte hus. :D
 
Ola78
Er enig med deg, synes også den er virkelig stilig på husene vi produserer. Dessverre så bruker vi 28*70 foder rundt vinduene, og det synes jeg reduserer inntrykket av fasaden en hel del, foderne ser ut som fyrstikker rundt vinduene i og med at vår panel er ganske bred. Vi har laget en del hus med 145 foder, og det gir en mye penere helhet på fasaden.
 
Når vi nå er inne på forskjellene mellom dobbelfas- og enkelfas:

Hvordan tror dere at det skiller seg rent praktisk i holdbarhet?

Når jeg bygde huset mitt og bestemte meg for liggende panel sto valget mellom Z-panel og enkelfasspont.
Jeg innbiller meg at regnvannet lettere renner av den fasete underkanten på Z-panelet,
mens regndråpene blir igjen på den vannrette undersiden på enkelfasspont-panelet.
Renner vannet lettere av bør maling og tre holde lenger mener jeg, så det ble Z-panel.

Rett eller feil? Hva tror dere? Eller er det samme uansett? :x
 
Ola78
Jeg tror ikke det skiller seg nevneverdig i holdbarhet, uten er hogd som stucket. Visst kan du ha et poeng i din tanke, men tre suger ikke alls vann like mye langs med fibrene som i endetre så jeg tror ikke det gjør så mye. Dessuten så får det jo sjansen til å tørke opp ganske fort så det blir ikke stående noen lengre stund.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.