Vil du ha bærekraft så tror jeg mest på LeTonkinois eller lignende. Da har du et ganske ofte tilbakevendende vedlikehold som tar noen timer når du gjør det. Alkydoljer eldes på en annen måte som gjør vedlikeholdet vanskeligere i lengden. Lakk er holdbart til det ikke holder lenger, og da blir det et møysommelig arbeid som trebåteiere vet.

• Liker
Viktor.J
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Vil du ha holdbarhet så tror jeg mest på LeTonkinois eller lignende. Da har du et ganske ofte tilbakevendende vedlikehold som går på noen timer når du gjør det.
Alkydoljer eldes på en annen måte som gjør vedlikeholdet vanskeligere i lengden. Lakk er holdbart til det ikke holder lenger og da blir det et skrekkelig arbeid som jo trebåteiere vet.
Men LeTonkinois Bio Impression er en blanding av linolje og tungolje, og Herdins har et tilsvarende produkt. Derimot mangler de UV-beskyttelse samt råtebeskyttelse. Om jeg forstår det riktig så vil dørrprodusentene ha inn det på det første laget.

Hva tjener man på å blande tungolje og linolje? De har vel ganske lignende egenskaper?

Z z_bumbi skrev:
Hva tjener man på å blande tungolje og linolje? De har vel ganske lignende egenskaper?
Om jeg forstår det riktig så er det stor forskjell, linoljen har vanskelig for å trenge inn i fete treslag med høy densitet f.eks. edeltre og EIK. Men det der finnes det folk som er bedre innsatt enn meg til å forklare.

Fra Wisbo

Eleostearinsyren er det som styrer Tungoljens egenskaper fordi den har en konjugert dobbeltbinding som gjør at den tørker betydelig raskere enn andre oljer og danner en meget elastisk og vannavvisende film som dessuten er alkalieresistent, noe som gjør at den også kan brukes på f.eks. pussede overflater eller betong. Tungoljen har meget gode fuktende egenskaper og penetrerer betydelig bedre inn i tre enn f.eks. rå linolje.

Oljen brukes av mange møbelhåndverkere som polerer inn oljen med bomullstraser i flere tynne lag med tørkepause for å skape en vannavvisende og beskyttende film. Den inngår også ofte som "hemmelig" ingrediens i behandlinger for å beskytte stein- og skiferskiver i kjøkken o.l. fra vann. Når den tørker blir den i motsetning til f.eks. linolje ikke blank men gir en matt overflate.

Skal man bruke den som penetrerende grunning bør den blandes med ca 15-20 % kokt linolje (avhengig av kvaliteten) og fortynnes slik at tørrstoffinnholdet havner mellom 30 og 50 % for at ikke tørketiden skal bli for rask slik at oljen tørker på overflaten.

Det jeg finner når jeg kikker rundt på nettet ser ut til å være at linolje blir hardere og tungoljen mer fleksibel, tungoljen har lettere for å bygge opp film på overflaten. Tungoljen er tykkere, så mekanismen for at den skal trenge inn bedre enn rå linolje er litt uklar. Rå linolje går inn minst 10 cm i de fleste treslag, men påført i en større mengde tar det evigheter å herde. Heldigvis trenger kokt linolje inn nesten like godt (forskjellen er liten) og den herder raskere. Jeg får se om jeg kan lete opp en fargenørd i helgen så jeg slipper å prøve å finne forskningsrapporter.

Z z_bumbi skrev:
Det jeg finner når jeg ser rundt på nettet, virker å være at linolje blir hardere og tungolje mer fleksibel, tungoljen har lettere for å bygge opp film på overflaten. Tungoljen er tykkere, så mekanismen for at den skal trenge inn bedre enn rå linolje er litt uklar. Rå linolje går inn minst 10 cm i de fleste treslag, men påført i noen større mengder tar det evigheter å herde. Heldigvis trenger kokt linolje inn nesten like bra (forskjellen er liten) og den herder raskere.
Jeg får se om jeg kan finne en malingsnerd i helgen, så jeg slipper å prøve å finne forskningsrapporter.
Som det ser ut nå er planen min å behandle med

- Jotun Benar edeltreolje for å få gyllenbrun nyanse og litt ekstra UV-beskyttelse
- Deretter noen behandlinger med le tonkinois bio impression som er en kvalitativ tungolje

Dette er basert på at jeg ikke får tak i andre uten å bestille, og kontakten jeg hadde med bovalls etc var litt dårlig. De svarte etter et manus. Osmo var best, for de fikk best resultat, men de kunne ikke svare på hvorfor, hvorfor de anbefaler andre produkter i filmen, hvorfor de relativt nylig byttet etc.

• Jotun Benar ædeltréolje boks sett fra en mobilnettside. Oljen gir væderbestandig overflate og UV-beskyttelse for treverk.
  • Bilde av Le Tonkinois Bio Impression treolje, brukt for å bevare treets farge og beskytte mot UV-lys.
S
Viktor.J Viktor.J skrev:
Som det ser ut nå er min plan å behandle med

- Jotun Benar adelträolja for å få gyllenbrun nyanse og litt ekstra UV-beskyttelse
- Deretter noen behandlinger le tonkinois bio impression som er en kvalitativ tungolje

Dette er basert på at jeg ikke får tak i andre uten å bestille og den kontakt jeg fikk med bovalls etc var litt dårlig. De svarte etter et manus. Osmo var best for de fikk best resultat men de kunne ikke svare på hvorfor, hvorfor de anbefaler andre produkter i filmen, hvorfor de relativt nylig byttet etc.
Legger du på Benarolja først kommer det bli et tett skikt.

Overarbeid ikke.

Bio impression er mer dypttrengende.-

S sinuslinus skrev:
Legger du på Benaroljen først vil det bli et tett lag.

Ikke overarbeid.

Bio impression er mer dypttrengende.-
Bovalls anbefalte lignende prosedyre, men med andre merker.

Jeg er redd for at bio impression er for naturlig, døren blir veldig lys.

S
Benar Edeltreolje inneholder pigment som er rødt som fester seg i porene i eika. Jeg har brukt den på min eikedør. Ikke det peneste, men det fungerer.

Forskjellen mellom linolje og olje fra tungtreet er først og fremst at tungolje oksiderer raskere.

Du trenger ingen råtebeskyttelse i døren. Den sitter godt beskyttet under taket. Derimot noen produkter med fungicidbeskyttelse ytterst for å redusere risikoen for flekker av svartmugg.

Viktor.J Viktor.J skrev:
Men le toninois Bio Impression er en blanding av linolje og tungolje, og Herdins har et tilsvarende produkt. Derimot så mangler de uv-beskyttelse samt råtebeskyttelse. Om jeg forstår det riktig så vil dørprodusentene ha det inn i det første laget.
Råtebeskyttelsen tar eiken og oljen seg av. Vil man, så kan man grunne med halvparten kokt linolje og halvparten terpentin.
Det er annerledes med en dør enn med en båt: En båt gjennomimpregnerer man med rå linolje blandet med noe gift før man begynner å tenke på overflaten.

Jeg har jobbet videre og har støtt på litt flere spørsmål :)

1: Svarte striper av mugg - hvordan blir jeg kvitt dem? Å slipe ned fjerner for mye tre, oksalsyre fungerer ikke. Noe annet alternativ?

2: Sparkel for utendørs bruk. Det er noen sprekker, små hull osv. som nok ville være bra å fylle. Bovalls anbefaler Ages tresparkel, andre leverandører hevder det er for innendørs bruk. Hva gjør man?

3: Kan rammen til glasset være limt eller hvordan sitter de fast? Det er små stifter, men den ser ut til å sitte "godt" for å bare ha noen små stifter i seg. Jeg vil helst fjerne den for å komme til, og evt. bytte ut glasset. Men vil ikke risikere å ødelegge for mye. Noen som vet?

4: Jeg var lenge inne på å behandle med tungolje fra le tonkonois men etter å ha lest om problemer med mugg så vil jeg nok ha noe med fungicider i. Alle leverandører av kvalitetsdører anbefaler Osmo uv-beskyttelsesolje, så nå heller jeg mot det. Jeg har lest om en del brukere av Tungolje som har fått muggproblemer og man mener da at det er mangel på fungicider i kombinasjon med fet olje som gjør at mugg trives. Tenk at man i så fall kan starte med Osmo uv-beskyttelsesolje og se. Fordelen med olje er jo at det er ganske lett å forsterke, legge på.

• Mønstret trevirke med synlige korn og uregelmessige striper i ulike bruntoner.
  • Dør i treverk ligger flatt i en rotete verksted, med et lite firkantet glassvindu og diverse verktøy og redskaper rundt.
  • En hånd holder en slipemaskin over en treflate under god belysning.
  • Nærbilde av trepanel med tydelige trestrukturer og svake mørke striper, muligens representerende tegn på mugg eller slitasje.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.