Hei,

Noen som har en følelse av hva slags treslag dette er?

Spontant tenker jeg Eik, men kanskje teak?

Det er en dør fra 1945.

• Døroverflate i tre fra 1945 med naturlig trestruktur, antas å være eik eller teak.
  • Treplanker av en gammel dør, muligens laget av eik eller teak, med avskallet hvit maling på toppen og bunnen. Datoert til 1945.
  • Dørpanel i treverk fra 1945, muligvis eik eller teak, med en ubehandlet del øverst hvor malingen er delvis fjernet.
For meg ser det ut som eik og gitt hvor rent du sliprer burde det i prinsippet lukte eik med

M myrstack skrev:
För meg ser det ut som eik og gitt hvor rent du sliprar burde det i prinsippet lukte eik med
Jeg syntes ikke det luktet så mye faktisk. Kjørte med 80 papir og det ble omtrent så her, da har jeg likevel kjørt med speed heater og skrape sikkert 4-5 runder for å få bort lakk.

Ikke tverrsnitt men her ser man lengdegående fibrene. Synes det ser ut som eik?

• Løpet av treverk med synlige fibrer og avskallet maling, som kan ligne på eik.
BirgitS
Teak er nok ganske usannsynlig med tanke på at det var i krigstider og da importerte man neppe tropiske treslag.

• Liker
Viktor.J
  • Laddar…
Dør av tre med gammel lakk fjernet, slipt med sandpapir. Noe gjenstående lakk og kitt rundt glasset. Mahalaktighet i treet, muligens eik.
Med Lakk igjen

Dør med delvis avskrapet lakk; trevirke ser ut til å være eik med fint synlig åremønster. Klar for behandling, vurderes oljet.
Bortskrapet lakk

Dør med oppskrapet lakk, nylig slipet med 80-papir, muligens eik. Eieren vurderer olje for videre behandling.
Slipt med 80 papir (ikke mellom)

En delvis slipet tredør med fjernet lakk, omgitt av hvit kledning, med dørhåndtak og glasstake med skorper av lakk på bakken.
Døren i sin helhet.

Jeg synes det føles som eik, noen som er uenig? Hva er den beste metoden for å behandle? Jeg er veldig interessert i en type olje.

S
Eik

• Liker
Viktor.J
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Ek
Har du kunnskap om tidsriktig behandling ?

BirgitS
S
Døren ser ut til å sitte beskyttet. Det er bra.

Ser ut som om den er linoljeferniss under malingen.
Le tonkinois er en lakk som minner litt om linoljeferniss.

Ellers kan du olje, men da må du vedlikeholde annet hvert år. F.eks. Benar.

• Liker
cpalm og 1 annen
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Døren ser ut til å sitte beskyttet. Det er bra.

Ser ut som om den er linoljefernissad under fargen.
Le tonkinois er en lakk som minner litt om linoljeferniss.

Ellers kan du olje, men da må du vedlikeholde annenhvert år. F.eks. Benar.
Jeg har vært inne på linoljfernissa eller Le Tonkinois. Det som "skremmer" meg litt er
1: De anbefaler 6-7 behandlinger og min 24t mellom
2: Noen ganger står det at hvert lag gjør det mørkere, noe som gjør at det er vanskelig å forutsi hvor mørkt det blir.

f.eks. gysinge. Overmalbar etter 2 dager og 5-6 lag minst om treet er nytt (må man vel anta at mitt er når jeg sliper ned til bart tre).
Le tonkinois 4 lag med 24t mellom.

Lurer også på hvor lenge det holder. Er det 5 år? 10 år? går det å vedlikeholde lakken, eller må "alt bort igjen" neste gang man vil gjøre det fint. En fordel med olje er jo at det er relativt lett å gjøre fint igjen.

Til og med Svensk byggnadsvård anbefaler olje, noe som føles merkelig...

S
Viktor.J Viktor.J skrev:
Jeg har vært inne på linoljeforniss eller Le Tonkinois. Det som "skremmer" meg litt er
1: De anbefaler 6-7 behandlinger og minst 24h mellom
2: Noen ganger står det at hvert lag gjør det mørkere hvilket gjør at det er vanskelig å forutsi hvor mørkt det blir.

f.eks. gysinge. Overmalbar etter 2 dager og 5-6 lag minst om treet er nytt (må man vel anta at mitt er når jeg sliper ned til tre rent).
Le tonkinois 4 lag med 24h mellom.

Lurer også på hvor lenge det holder. er det 5 år? 10 år? går det an å vedlikeholde lakken eller må "alt bort igjen" neste gang man vil gjøre det fint. En fordel med olje er jo at det er relativt lett å gjøre fint igjen.

T.om. Svensk byggnadsvård anbefaler olje, hvilket føles merkelig...
Årsaken til at de moderne fargene slo igjennom etter andre verdenskrig var jo tørketidene. 😉

Lakk sliper man og stryker nytt oppå. Må man ren skrape har man forsømt vedlikeholdet.

Olje er lettere å vedlikeholde som du skriver men krever tettere vedlikeholdsintervall. Nå er det nok ikke noe problem i ditt tilfelle med det store taket over døren.

• Liker
cpalm
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Årsaken til at de moderne fargene slo igjennom etter andre verdenskrig var jo tørketidene. 😉

Lakk sliper man og stryker nytt oppå. Må man fjerne alt har man forsømt vedlikeholdet.

Olje er lettere å vedlikeholde som du skriver, men krever hyppigere vedlikeholdsintervall. Nå er det nok ikke noe problem i ditt tilfelle med det store taket over døren.
Hvordan vedlikeholder man linoljelakk? Føles som gutta med båter holder på og fjerner/legger på nytt hele tiden 😂

S
Viktor.J Viktor.J skrev:
Hvordan vedlikeholder man linoljefernissen? Føles som om gubbene med båter holder på og fjerner/legger på nytt hele tiden 😂
Ingen bruker det på båter lenger. For dårlig UV-beskyttelse.

Man pleier å matteslipe lakk/ferniss for god vedheft og for ikke å bygge for tykt lag over tid.

S sinuslinus skrev:
Ingen bruker det på båter lenger. For dårlig UV-beskyttelse.

Man pleier å matte-slippe lakk/ ferniss for god vedheft og for ikke å bygge for tykt lag over tid.
Ok jeg heller mer mot olje uansett. Dels fordi døren sitter ganske beskyttet, men også fordi dørprodusentene som lager kvalitetsdører nå (Bovalls og Ekstrand f.eks.) anbefaler det.

Bovalls foreslår i sin video Jotun Clipper 1 og deretter Jupex 45. Clipper ser ut til å være en alkydolje og Jupex en tungolje. Men på deres hjemmeside anbefaler de Osmo UV-beskyttelsesolje i stedet.
Likaså anbefaler Ekstrands Osmo UV-beskyttelsesolje.

Også Svensk byggnadsvård anbefaler olje. Så det føles virkelig som å gå mot "alle strømmer" å se på type lakk/ferniss.

Spørsmålet er jo bare hvilken olje eller kombinasjon av olje man skal gå for.
Jotun Benar kan jeg få tak i lett, men den ser ikke ut til å være noen tungolje.
Osmo beskriver ikke hva deres olje er...
Jupex har jeg hørt godt om, og antar at en annen kvalitetstungolje duger like godt.

Så skal man generalisere så ser det ut til at anbefalingene er:
1: Alkydolje som råtesikring
2: Tungolje

Noen anbefalinger?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.