4.634 lest ·
25 svar
5k lest
25 svar
Identifisere treslag ytterdør

Med Lakk igjen

Bortskrapet lakk

Slipt med 80 papir (ikke mellom)

Døren i sin helhet.
Jeg synes det føles som eik, noen som er uenig? Hva er den beste metoden for å behandle? Jeg er veldig interessert i en type olje.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 184 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.184 innlegg
Det finnes en del om farger på fasader, vinduer og dører under ulike tidsperioder f.eks. her:
https://www.gysinge.com/article/1084/färger-för-trähus3
https://www.gysinge.com/article/1084/färger-för-trähus3
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 021 innlegg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6.021 innlegg
Døren ser ut til å sitte beskyttet. Det er bra.
Ser ut som om den er linoljeferniss under malingen.
Le tonkinois er en lakk som minner litt om linoljeferniss.
Ellers kan du olje, men da må du vedlikeholde annet hvert år. F.eks. Benar.
Ser ut som om den er linoljeferniss under malingen.
Le tonkinois er en lakk som minner litt om linoljeferniss.
Ellers kan du olje, men da må du vedlikeholde annet hvert år. F.eks. Benar.
Jeg har vært inne på linoljfernissa eller Le Tonkinois. Det som "skremmer" meg litt erS sinuslinus skrev:
1: De anbefaler 6-7 behandlinger og min 24t mellom
2: Noen ganger står det at hvert lag gjør det mørkere, noe som gjør at det er vanskelig å forutsi hvor mørkt det blir.
f.eks. gysinge. Overmalbar etter 2 dager og 5-6 lag minst om treet er nytt (må man vel anta at mitt er når jeg sliper ned til bart tre).
Le tonkinois 4 lag med 24t mellom.
Lurer også på hvor lenge det holder. Er det 5 år? 10 år? går det å vedlikeholde lakken, eller må "alt bort igjen" neste gang man vil gjøre det fint. En fordel med olje er jo at det er relativt lett å gjøre fint igjen.
Til og med Svensk byggnadsvård anbefaler olje, noe som føles merkelig...
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 021 innlegg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6.021 innlegg
Årsaken til at de moderne fargene slo igjennom etter andre verdenskrig var jo tørketidene. 😉Viktor.J skrev:
Jeg har vært inne på linoljeforniss eller Le Tonkinois. Det som "skremmer" meg litt er
1: De anbefaler 6-7 behandlinger og minst 24h mellom
2: Noen ganger står det at hvert lag gjør det mørkere hvilket gjør at det er vanskelig å forutsi hvor mørkt det blir.
f.eks. gysinge. Overmalbar etter 2 dager og 5-6 lag minst om treet er nytt (må man vel anta at mitt er når jeg sliper ned til tre rent).
Le tonkinois 4 lag med 24h mellom.
Lurer også på hvor lenge det holder. er det 5 år? 10 år? går det an å vedlikeholde lakken eller må "alt bort igjen" neste gang man vil gjøre det fint. En fordel med olje er jo at det er relativt lett å gjøre fint igjen.
T.om. Svensk byggnadsvård anbefaler olje, hvilket føles merkelig...
Lakk sliper man og stryker nytt oppå. Må man ren skrape har man forsømt vedlikeholdet.
Olje er lettere å vedlikeholde som du skriver men krever tettere vedlikeholdsintervall. Nå er det nok ikke noe problem i ditt tilfelle med det store taket over døren.
Hvordan vedlikeholder man linoljelakk? Føles som gutta med båter holder på og fjerner/legger på nytt hele tiden 😂S sinuslinus skrev:Årsaken til at de moderne fargene slo igjennom etter andre verdenskrig var jo tørketidene. 😉
Lakk sliper man og stryker nytt oppå. Må man fjerne alt har man forsømt vedlikeholdet.
Olje er lettere å vedlikeholde som du skriver, men krever hyppigere vedlikeholdsintervall. Nå er det nok ikke noe problem i ditt tilfelle med det store taket over døren.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 021 innlegg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6.021 innlegg
Ok jeg heller mer mot olje uansett. Dels fordi døren sitter ganske beskyttet, men også fordi dørprodusentene som lager kvalitetsdører nå (Bovalls og Ekstrand f.eks.) anbefaler det.S sinuslinus skrev:
Bovalls foreslår i sin video Jotun Clipper 1 og deretter Jupex 45. Clipper ser ut til å være en alkydolje og Jupex en tungolje. Men på deres hjemmeside anbefaler de Osmo UV-beskyttelsesolje i stedet.
Likaså anbefaler Ekstrands Osmo UV-beskyttelsesolje.
Også Svensk byggnadsvård anbefaler olje. Så det føles virkelig som å gå mot "alle strømmer" å se på type lakk/ferniss.
Spørsmålet er jo bare hvilken olje eller kombinasjon av olje man skal gå for.
Jotun Benar kan jeg få tak i lett, men den ser ikke ut til å være noen tungolje.
Osmo beskriver ikke hva deres olje er...
Jupex har jeg hørt godt om, og antar at en annen kvalitetstungolje duger like godt.
Så skal man generalisere så ser det ut til at anbefalingene er:
1: Alkydolje som råtesikring
2: Tungolje
Noen anbefalinger?