448 lest ·
2 svar
448 lest
2 svar
Ideer om hvordan nettverkskabel kan trekkes mellom 2 etasjer
Vet ikke om det går an å få så bra råd uten å være på plass, men tenkte likevel å teste om det kunne gi meg litt flere idéer. Mitt grunnproblem er at et tidligere soverom skal gjøres om til kontor, og da vil jeg ha nettverksuttak. Det finnes kabler til andre rom i huset, men jeg kan ikke se hvordan jeg kan "skarve" videre derfra.
Men, det som er bra er at dette nye kontoret er rett ovenfor vårt lille hjemmegym, som også har rommet for strømfordelinger, innkommende fiber, patchpanel, router osv. Derfra går det allerede 4 andre CAT6-kabler til uttak, men til helt andre rom.
Jeg vil jo egentlig bare gå kanskje 30-40 cm rett ned så er jeg i gymmet, og vel derfra har jeg noen meter til ovennevnte skap. I kontoret sitter et gammelt telefonuttak, der kunne jeg absolutt ha plassert nettverksuttaket. Men dette virker som et glemt rør som i alle fall ikke jeg kan finne ut av hvor går. Ifølge gamle tegninger (huset er bygget i 1926, utbygget på 60-tallet) så går telefonuttaket videre under gulvet i en helt annen retning til et annet uttak; et uttak som i dag ikke eksisterer og det står i stedet en åpen peis(!). Jeg får ned en trekkefjær, og det stopper omtrent så langt borte som den åpne peisen ligger (10m).
På den andre siden av vinduet i kontoret går varmerør til radiator. Går inn i veggen (lettbetong) og kommer tydelig ut i gymmet.
En idé jeg hadde var å i prinsippet gjøre det samme.
Edit: Det skal stå "gammelt telefonuttak" på bilde 2!
Men, det som er bra er at dette nye kontoret er rett ovenfor vårt lille hjemmegym, som også har rommet for strømfordelinger, innkommende fiber, patchpanel, router osv. Derfra går det allerede 4 andre CAT6-kabler til uttak, men til helt andre rom.
Jeg vil jo egentlig bare gå kanskje 30-40 cm rett ned så er jeg i gymmet, og vel derfra har jeg noen meter til ovennevnte skap. I kontoret sitter et gammelt telefonuttak, der kunne jeg absolutt ha plassert nettverksuttaket. Men dette virker som et glemt rør som i alle fall ikke jeg kan finne ut av hvor går. Ifølge gamle tegninger (huset er bygget i 1926, utbygget på 60-tallet) så går telefonuttaket videre under gulvet i en helt annen retning til et annet uttak; et uttak som i dag ikke eksisterer og det står i stedet en åpen peis(!). Jeg får ned en trekkefjær, og det stopper omtrent så langt borte som den åpne peisen ligger (10m).
På den andre siden av vinduet i kontoret går varmerør til radiator. Går inn i veggen (lettbetong) og kommer tydelig ut i gymmet.
En idé jeg hadde var å i prinsippet gjøre det samme.
- Grav ut telefonuttaket
- Knekk ned veggen på innsiden ned mot gulvet
- På en eller annen måte fortsette nedover gjennom alt
- Komme ut i veggen/taket i gymmet rett nedenfor
- Legg et rør og sparkle igjen
- Gå siste biten til teknologiskapet
Edit: Det skal stå "gammelt telefonuttak" på bilde 2!
Er kjellerveggene mye tykkere enn ytterveggen på overetasjen? Er overetasjen en trekonstruksjon med gipset overflate? Er hvelvet støpt mellom etasjene eller er det trebjelkelag?
Hvis du må opp i telekontakten, er alternativet å bore deg opp. Men det er jo trist å dra en Erwin gjennom parketten 8cm ut i gulvet
Ellers er det å åpne en innervegg (eller ytterveggen for den del) og bore deg rett ned. Blir jo litt lapping og sparkel/maling. Men du risikerer ikke gulvet.
Hvis du må opp i telekontakten, er alternativet å bore deg opp. Men det er jo trist å dra en Erwin gjennom parketten 8cm ut i gulvet
Ellers er det å åpne en innervegg (eller ytterveggen for den del) og bore deg rett ned. Blir jo litt lapping og sparkel/maling. Men du risikerer ikke gulvet.
Takk for svar! Fant en alternativ løsning.Semiproffset skrev:
Er kjellerveggene mye tykkere enn ytterveggen i overetasjen? Er overetasjen en trekonstruksjon med gipset overflate? Er hvelvet støpt mellom etasjene eller er det trebjelkelag?
Om du må opp i telejacket så er alternativet å bore deg opp. Men det er jo kjedelig å dra en Erwin gjennom parketten 8cm ut i gulvet
Ellers er det å åpne opp en innervegg (eller ytterveggen for den del) og bore deg rett ned. Det blir litt lapping og sparkling/maling. Men du risikerer ikke gulvet.
Det er støpt mellom etasjene. Det er litt vanskelig å forklare, men i prinsippet boret jeg skrått ned fra en vegg i mellometasjen, og kom ut i taket i dette rommet i underetasjen. Denne veggen i mellometasjen deles med rommet jeg ville ha nettverksuttaket i, men jeg boret "fra andre siden" for å få riktig vinkel.
Så boret jeg rett gjennom veggen, inn til rommet dit jeg ønsket (denne veggen er lettbetong) og der kunne jeg installere en innfelt nettverkskontakt.
Dro et rør gjennom hullene jeg boret, to kabler gjennom disse, og i underetasjen måtte de deretter gå langs med taket/veggen for å komme til patchpanelet. Brukte timer på å feilsøke hvorfor jeg ikke fikk 1 Gbit, men bare 100 Mbit først i begge uttakene. Var helt sikker på at jeg måtte ha koblet noe feil. Men det viste seg til slutt at jeg hadde klart å bruke en cat5-kabel mellom patchpanelet og ruteren...
Litt sparkel og maling på det så ble jeg ganske fornøyd med hva jeg klarte.
Men ja, litt i denne retningen ble det
Sist redigert:
Klikk her for å svare