Jeg har prøvd en (for meg) ny konstruksjon på rekkverk.

Rekkverk med horisontale stolper festet med vinkler, sett nedenfra ved siden av en husvegg og et hvitt avløpsrør.

Jeg er ikke veldig fornøyd med vinkeljernene som holder de horisontale reglene oppe. Går det an å gjøre på en annen måte? Skråskru, fungerer det?

Man kan jo skru dem i stolpen først, opp-ned, så ha frest inn et spor i rekkverket som denne delen skjules i. Da synes bare det som ligger horisontalt. Kanskje omstendelig men har gjort så noen ganger.

Jeg er nok litt for trøtt for å begripe hvordan du mener. :)

Å,, nå begriper jeg. Hadde tenkt på det også, men virket besværlig.

Den nedre regelen er vanskelig å komme til underifra også.

Du kan bruke en "pocket hole jig" for å skrusammen på en god måte,,
.

Så lenge vinkeljernene er igjen, kan du pent skråspikre med 4"spiker fra siden.

OK, om man går såhär da. Forbor tværreglene med ca 5mm bor. Den øvre så skruene kommer inn ovenfra den nedre, nedenfra. Den øvre må man nok dessuten forsenke med en større bor for å få plass til hodet.

Så i med terrassekrue i 80 mm omtrent. Deretter skrur man fast overliggeren nedenfra.

Holder det med en skrue? Jeg har to ulike dimensjoner som jeg tenker på, enten 45x45 eller 45x70. To skruer på 45 mm blir litt trangt? Sprekkfare? Men det skal jo være et rekkverk man skal kunne lene seg mot også...

Skråskruing burde fungere utmerket og bli stabilt nok.
Alternativt kan man jo kjøre med overdimensjonerte plugger av rundstokk eller stål.
Selv ville jeg dog skråskru.

Jeg tok mot til meg og kjøpte pocket hole jig på Hornbach for 400:- med fulgte vanlige forsenkede pz2-skruer i 4 mm dia og opp til 60 mm lange. Jeg kjøpte til 5mm skruer for utendørsbruk, men det ble litt på grensen kanskje. Skal se om jeg finner 4mm pz2 for utendørsbruk og prøve.

Det gikk an å bore to hull i 45 mm, man trenger ikke engang å ha det perfekt sentrert... ;)

To trestykker satt sammen med vinklede hull boret med en pocket hole jig, plassert på flislagt gulv.

Jeg tror dette blir meget bra! Takk for tipset!

• Liker
Dowser4711 og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.