P
Er det her vanlig å gjøre? Rørleggeren har "hengt" et av rørene (varme) med strips. Vanlige, små strips.

Når ryker strips? Ti år?

Ville det ikke vært mer profesjonelt å bruke rustfri ståltråd? Eller en planke?

Er det greit å gjøre sånn her? Jeg mistenker at det ikke er en eksakt kunnskap. Men det ser skikkelig dårlig ut!

• Vannrør holdes oppe med svarte plaststrips i et byggeprosjekt, med røde pilene som peker på, og antyder uro over, konstruksjonen.
Sånn skal det ikke se ut, om det er en yrkesmann som har gjort jobben. Bladskrue og rørstropp skal det være eller muligens hullbånd.

• Liker
1
  • Laddar…
Utover opphengningen, så der det ut til å være skjøter i et område som skal bygges igjen? Skjøter får ikke være skjult.

Skjøter i varmesystemet får vel være skjulte? Men det er kanskje ikke så bra...

Ah, jeg gikk glipp av at det var varme, men det står jo i første innlegget ser jeg nå.

Jeg antar at stålrørene er gamle? Gamle stålrør pleide knapt å være festet i det hele tatt inne i vegger og bjelkelag. Ofte var bare lektene utskåret, rørene lagt inn i utskjæringene og så slo man en spiker skrått over røret og bøyde ned. De trengte jo bare å holde til veggplatene, gulvene eller hva som nå skulle dekke over kom på plass. Deretter kunne jo ikke rørene bevege seg av seg selv. Rørene er jo også så stive at det går an å montere dem med svært få festepunkter, som man ofte utnyttet hvis det ikke fantes passende kryss med lekter.

Buntebåndene ser mest ut som en midlertidig løsning for å holde rørene i riktig retning mens koblingene strammes. Bare å feste ordentlig når veggen lukkes igjen.

Jeg irriterer meg mer over stålrørskoblingen som nok ikke bør bygges inn. I alle fall mener MMA at deres stålrørskobling skal være synlig eller i alle fall tilgjengelig.

• Liker
1
  • Laddar…
P
PNO PNO skrev:
Jeg antar at stålrørene er gamle? Gamle stålrør pleide knapt være klamret i det hele tatt inne i vegger og bjelkelag. Ofte var bare stenderne uthakket, rørene lagt inn i hakkene og så slo man en spiker på skrå over røret og bøyde ned. Det trengtes jo bare å holdes på plass til veggplatene, gulvene eller hva som nå skulle dekke kom på plass. Deretter kunne jo rørene ikke bevege seg av seg selv. Rørene er jo også så stive at det går å montere dem med svært få festepunkter, noe som man ofte utnyttet om det ikke fantes passende kryss med stendere.

Stripsene ser mest ut som en midlertidig løsning for å holde rørene i riktig retning mens koblingene trekkes til. Bare å feste ordentlig når veggen lukkes igjen.

Jeg reagerer mer på stålrørskoblingen som nok ikke bør bygges inn. I alle fall MMA mener at deres stålrørskobling skal sitte synlig eller i alle fall tilgjengelig.
En spiker holder jo for alltid. Det er jo en BRA løsning. Strips føles jo forferdelig dårlig.

Skal jeg bestille inn en ekstern rørlegger? Men hvem? Han kanskje også liker strips?

Tror generelt sett ikke det spiller noen rolle eller er et problem.

Hadde det vært snakk om tappvann så hadde man kanskje ønsket å forankre sånn at rør/koplinger ikke beveger seg eller vibrerer ved av og påslag. Etter 10 års sykluser kan man tenke seg at en kopling potensielt sett kan begynne å lekke.

Men i et varmesystem har man ikke disse trykkforandringene med påfølgende bevegelser, derfor tror jeg generelt sett ikke ovenstående er et problem overhodet.
Estetisk kan man mene hva man vil om det, et rørklammer hadde vært penere. Men åas har du et lappeteppe av trebiter som ikke er estetisk tiltalende heller. Heldigvis skal dritten spikres igjen og ingenting kommer til å synes så hvorfor bruke tid på et ikke-problem?

Men det kan jo være på tide å sjekke hvilket fabrikat på kobling det er, og om instruksjonene fra produsenten tillater skjult montering. Det er ikke nok at sikkert vatten-reglene generelt tillater skjulte varmekoblinger. Materialet skal også være egnet.

P
S Slarvpellen skrev:
Tror generelt sett ikke det spiller noen rolle eller er et problem.

Hadde det vært snakk om tappevann så hadde man kanskje villet forankre så at rør/koblinger ikke rører seg eller vibrerer ved av- og påslag. Etter 10 års sykluser kan man tenke seg at en kobling potensielt sett kan begynne lekke.

Men i et varmesystem har man ikke disse trykkforandringene med påfølgende bevegelser, derfor tror jeg generelt sett ikke ovenstående er et problem overhodet.
Estetisk kan man mene hva man vil om det, en rørklammer hadde vært ryddigere. Men åas har du et lappeteppe av trebiter som ikke er estetisk tiltalende heller. Heldigvis skal dritten spikres igjen og ingenting kommer synes så hvorfor legge tid på et ikke-problem?
Ja, alt elendighet skal jo spikres igjen, i det minste skrues :-). Men interessant svar! Jeg takker for det.

P
H hempularen skrev:
Men det kan jo være lurt å sjekke hvilket fabrikat på kobling det er, og om instruksjonene fra produsenten tillater skjult montasje. Det er ikke nok at "sikkert vann"-reglene generelt tillater skjulte varmekoblinger. Materialet skal også være egnet.
Man må vel kunne stole på en rørlegger? At han vet hva i all verden han driver med? Eller gjetter de bare? Vedlegger bilder. Uklart hva slags merke det er. Det står MMA, CR, Vatette.

Hvordan skal man vite hva som gjelder for disse? For meg umulig å finne.

Firmaet er tilknyttet COMFORT i alle henseender.

• Kobling med gravert tekst "MMA" og "3/8", festet til et rør, nær en ujevn overflate.
  • Kobberrør og messingfitting med inskripsjonen "Z" er koblet til et hvitt plastrør i en rørinstallasjon.
  • Kobling mellom rør merket med MMA, CR, Vatette, sett fra en vinkel nær en treoverflate.
Det er altså det siste bildet som viser en klemringskobling mot stålrør. Der kan det finnes begrensninger for hvor de får brukes. Jeg vet ikke hvordan det er med den vi ser på bildet.

Hvorvidt man kan stole på denne rørleggeren, kan kanskje litt kobles til hvordan det ser ut ellers...

P
Jeg har prøvd å justere rørene. Det er ganske grove saker og alt sitter virkelig fast. Tror faktisk ikke de der buntbåndene har noen betydning. Sannsynligvis har de bare brukt disse for å "rette opp" rørene når de arbeidet. Den som lever får se. Living on the edge...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.