Hei.

Skal bygge en hylle med plass til 36 flytteesker.
2800(høyde)x2600x600.

Tenkte 45x45 som stolper og lekter. Og rupanel 20mm som hylleplater.
Vil dette holde, eller bør jeg bruke kraftigere stolper, 45x70 eller mer?
Den skal forankres i veggen, så jeg antar at krysstag ikke er nødvendig da.

En CAD-tegning av en stor, fleretasjes hylle med flere hyllerader, designet for å passe 36 flyttekasser, bygget med 45x45 stolper og rådekkebord.

Det kommer vel an på hva som ligger i skuffene...

Javisst. :) Blandet vil jeg si. 20 kg per kasse kanskje?

Ingen problemer i det hele tatt.

Tomture61
Hylle laget av glespanel med fem nivåer, fem flyttekasser høy. Øverst to pappesker, den ene merket med "K-Rauta". Bygde min hylle med glespanel 28 x 70. For å forsterke til de horisontale bjelkene kuttet jeg biter og monterte mellom alle horisontale. Så man kan si 28 x 70 x 2 stk
Min hylle er 5 flytteesker høy + 1 hylle øverst.

Sist redigert:
  • Liker
Bonzo2000 og 5 andre
  • Laddar…
Selv har jeg en Ikea Ivar som er 50cm dyp og i den får man inn tre mindre flytteesker fra Biltema per hylleplan. Og ingen problem med bæreevne selv om hylleplanene svikter litt. Så jeg mistenker at din variant ikke kommer til å ha noen problemer heller... Men jeg anbefaler nesten de litt mindre boksene om du vet at det pakkes fullt/tungt ellers. Tenk på ryggen!

Det som avgjør en stolpes bæreevne er først og fremst den såkalte knekkelengden, dvs den lengste ustagede lengden. En 45x45 stolpe av klasse C 14 tåler maks 11,6 kN (1187 kg) når knekkelengden er 80 cm. Stolpene er ikke de som vil bli ødelagt først i den tenkte konstruksjonen. Det finnes en utmerket tabell over dette i träguiden. https://www.traguiden.se/konstrukti...vor-av-konstruktionsvirke/?previousState=0010

• Liker
Johan Nyberg1
  • Laddar…
Tomture61
J justusandersson skrev:
Det som avgjør en stolpes bæreevne er først og fremst den såkalte knekkelengden, dvs den lengste uforankrede lengden. En 45x45 stolpe av klasse C 14 tåler maks 11,6 kN (1187 kg) når knekkelengden er 80 cm. Stolpene er ikke de som vil bryte først i den planlagte konstruksjonen. Det finnes en utmerket tabell over dette i treveiledningen. [lenke]
Så med andre ord, en hylle med 8 stk 45 x 45 skulle tåle ca 9,5 tonn :rofl:
Da virker 28 x 70 spredt panel helt OK (y)

• Liker
lopec
  • Laddar…
I teorien ja. Stolpene i midten (om man har fler enn fire) blir alltid mer belastet enn de i endene. Mye annet vil gå i stykker før du er oppe i 9,5 tonn. Teorien bak dette ble utviklet av den sveitsiske matematikeren Leonard Euler på 1700-tallet. Ytreghetsmoment og elastisitetsmodul er de viktigste parameterne foruten lengden. Fordelen med helt kvadratiske emner er at knekkingslasten blir like stor i begge retninger. Tar du 28x70 vil de være betydelig svakere i én retning som da må avstives bedre.

• Liker
Fairlane og 3 andre
  • Laddar…
Nå når grunnspørsmålet er utredet så vil jeg bare tilføye at det er vanvidd å lage oppbevaring for flytteesker.
Det som havner i en flytteeske blir med største sikkerhet der i de fleste tilfeller inntil man bestemmer seg for å kaste det.
Om du trenger oppbevaring så anbefaler jeg å skaffe et antall gjennomsiktige plastbokser med lokk istedenfor. Ser mye bedre ut og du finner mye lettere det du leter etter.

B Zlade skrev:
Nå når hovedspørsmålet er avklart vil jeg bare påpeke at det er galskap å lage oppbevaring for flytteesker.
Det som havner i en flytteeske blir med største sannsynlighet værende der i de fleste tilfeller helt til man bestemmer seg for å kaste det.
Om du trenger oppbevaring anbefaler jeg å skaffe et antall gjennomsiktige plastbokser med lokk istedenfor. Ser mye bedre ut, og du finner mye lettere det du leter etter.
Jo, nå til dags gjør jo steder som Shurgaard og lignende reklame for at du kan LEIE et lager hos dem for å sette inn alle eskene fulle med skit som du ikke bruker lenger.

Garderobssnickarn
Bygde nettopp lignende med 45x45 som stolper, 70x28 som bærere av hylleplan og rupanel som hylleplan.
Som deretter ble skrudd fast i veggen.
Jeg laget noen seksjoner for små bokser og noen for vanlig størrelse.

Har ingen bilde fullastet, men det føltes som om det tåler en hel del.

Fant en blind på gavlene.

• En trebent stige av tre, basert på 45x45 stolper, lenende mot en grå yttervegg ved siden av en svart dør.
  • Liker
Thomas_Blekinge og 1 annen
  • Laddar…
Stamme/gavler i 28x70 eller 45x45 er garantert tilstrekkelig. Sikre med et vinkeljern per seksjon i veggen. Sammenlign med Ikeas lagerhylle Gorm som består av tynne og hule planker, så har du god margin.
Brukte 28x70 til nedenfor oppbevaring.

• Hjemmelaget trehylle med flere nivåer, laget av 28x70 mm planker. En drill står på hyllen, med en sykkelkurv delvis synlig nederst til høyre.
  • Vegghyllesystem i tre bygget av 28x70 planker med flere hyller og skinnhåndtak. Hyllesystemet ligner Ikea Gorm, og brukes til oppbevaring.
  • Liker
Egnahemshusanno68
  • Laddar…
P Picea skrev:
Stender/gavler i 28x70 eller 45x45 holder garantert. Sikre med en vinkelbeslag per seksjon i veggen. Sammenligner du med Ikeas lagerhylle Gorm som består av tynne og hullete bord, så har du god margin.
Brukte 28x70 til nedenfor oppbevaring.
Fiiiiiinnt!!!

Tomture61 Tomture61 skrev:
[bilde] Bygde min hylle med glespanel 28 x 70. For å forsterke de horisontale bjelkene kappet jeg biter og monterte mellom alle horisontale. Så man kan si 28 x 70 x 2 stk
Min hylle er 5 flyttebokser høy + 1 hylle øverst.
Hei! Fint hyllesystem! Hva brukte du som hylleplan? Ser ut som 3 stykker planker av en eller annen sort? Takk på forhånd! Ha det ha det

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.