Hei,

Vurderer om man kan bruke seg av hylleplater i furu eller lignende i stedet for planhøvlet som blir mye dyrere.
Dette skal deretter males hvitt er tanken.
Takknemlig for svar!

Selvfølgelig, det er ingenting som hindrer deg, om lengde og tykkelse passer er det bare å kjøre på. :)

Det er vel en god idé. Hylleplan er limtre av ikke så brede biter, så det er et bra materiale som ikke vil vri seg og kupe seg så mye. MEN min anbefaling er å male også baksiden for å få et liksidig materiale sånn at fukt inn eller ut av platen blir liksidig, bare for å redusere risikoen for kuping.

Protte

• Liker
Hobbyhantverkaren63
  • Laddar…
Hei

Jeg ville valgt mdf. Det er mye lettere å få pent når man maler og er dessuten billigere.

mvh Wasa

Jeg har brukt byggmax stavlimte hylleplater til vindusnisje. Hvilket som er penest av mdf og limtre er vel en smakssak, men limtreplaten er mer motstandsdyktig mot fukt og slag.

Erik

Bare som avskrekkende eksempel kan jeg nevne at den tidligere huseieren (også byggefirmaet) syntes det var fint med IKEAs laminatgulv som vinduskarmer. Uten å fjerne verken not eller fjær...

For å svare på TS spørsmål vil jeg anbefale MDF hvis de uansett skal dekkmales.

Jeg har kjøpt en billig benkeplate av bøk og saget opp til vinduskarm. Deretter bruker jeg mdf for resterende innkledning. Bøk er et særdeles hardt treslag sammenlignet med furu. Og en 620mm bred plate kan lett sages opp til en ganske stor mengde vinduskarmer.

Eller snakker du ikke i det hele tatt om vinduskarmen?

Selv har jeg revet en bue i en døråpning som var laget av laminatgulv, men jeg anser ikke at det spiller i samme kategori som limtreplate. Laminatgulv duger i nøden som gulv, men ikke til spesielt mye annet. Jeg har lagt merke til at mange bruker mdf til vinduskarmer, men burde det ikke bli mer holdbart med limtreplate? Hvilke fordeler skulle mdf ha? Hvis det er interesse kan jeg legge opp et bilde av mine karmer.

Erik

Hei igjen...

Jeg ser noen fordeler med mdf, uten å se noen spesielle ulemper med stavlimte hylleplater.

Fordeler med mdf
-Prisen
-Størrelse på plater, man får mindre spill
-Lett bearbeiding med sag, fres osv.
-Absolutt glatt overflate, ingen sparkling
-Finnes bøybar for runde vinduer.

Så har jeg vanskelig for å se at belastningen på en vindusmyg er så stor at det gjør forskjell mellom hylleplater og mdf. Sannsynligheten for skader avgjøres nok heller av hvordan man maler overflaten og med hvilken type maling...

Jeg har brukt mdf, både ferdigmalt og ubehandlet til ca 35 vinduer med meget godt resultat. Monterte dessuten smugene på vinduskarmer før vinduene ble montert, hvilket minsker antall spikerhull å sparkle...

Mvh Wasa

• Liker
Lyret
  • Laddar…
Takk for raske og gode svar!
Jeg hadde ikke tenkt å bruke fóring, men la smygen stikke ut fra gipset, hvordan blir det med MDF? Kanskje bedre med rent tre?

Kanten på MDF suger mye maling så man må male kanten 3-4 ganger før det "botner" men så er det moro å male på.

Protte

Selv kappet jeg opp Byggmax folierte hvite hylleplan til smyg.. Funka de me.

Tenker på noe lignende. Har satt gips på stålstendere i veggene i en kjellerstue, noe som gjør at veggen bygger ca. 5,7 cm + ca. 15 der døren er inn til kjellerstuen. Finner ikke planhøvlet som er så bredt at det dekker til innkledning uten å skjøte. Fungerer det å sette hvitmalte hyller direkte mot betongveggen for å kle inn dør og vindu? Bør man olje siden man har kappet frem om man trenger det?

Et trådløft på 5 år skader vel ikke..

Hvilket alternativ er best, MDF eller limtrefiner? De alternativene jeg ser på er:

1) Ferdigmalt vindusforinger av MDF i riktig bredde, 244 kr for 2,4 meter på den lokale byggevarehandelen. Hadde bare tenkt å sage opp og montere (hvordan man nå gjør det penest). Eller trenger man å male et ekstra strøk?

2) Hylleplan i limtre fra Biltema. 150 kr for 2,4 meter, deretter må jeg sage bort 2 cm med bordsagen og så rulle to strøk med belegningsfarge før de monteres. Trenger man å male et ekstra strøk?

Er alt rett og fint, kjør på ferdigmalt MDF. Holder på med smygdører her hjemme også, men siden det eneste som er rett her er vinduene, kapper jeg ut egne av MDF-plater. Tenkte å bruke ferdigmalt, men det blir så mange spesialløsninger at jeg måtte ha malt uansett.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.