Hei
Har montert en 2480 x 400 hylleplate og har ytterligere 1350mm igjen å lage hylle på.
Kjøpte en 1200mm med 400mm dybde. 16 mm tykk. Problemet er bare at slik veggkonsollene sitter i dag kan man bare ha 2 veggkonsoller på den 1200mm brede hyllen forankret i trelekte bak.
Det blir 42 cm fri hylle uten støtte utover siste konsoll, 18cm andre veien. Spontant føles det ikke bra med over 40cm overheng fra siste konsoll. Vil helst ikke montere enda en veggskinne da jeg i så fall må montere den på gips.
Tenker derfor på noen alternativer:
Kapp 1200mm hyllene til ca 1000mm. Da stikker de bare ut 20cm, noe som burde være helt ok.
Å kjøpe 1800mm hylleplan og kappe dem til 1350mm. Da kan jeg sette en veggskinne. Problemet er bare at konsollene havner rett ved hylleplatens ende. Kanskje ikke optimalt.
Tredje alternativ er å montere disse hylleplanene jeg har kjøpt, men kun ha veldig lette gjenstander på de delene som mangler støtte under. Synes dog det kanskje ikke ser utseendemessig profesjonelt ut.
Hva synes dere jeg skal velge?
Har montert en 2480 x 400 hylleplate og har ytterligere 1350mm igjen å lage hylle på.
Kjøpte en 1200mm med 400mm dybde. 16 mm tykk. Problemet er bare at slik veggkonsollene sitter i dag kan man bare ha 2 veggkonsoller på den 1200mm brede hyllen forankret i trelekte bak.
Det blir 42 cm fri hylle uten støtte utover siste konsoll, 18cm andre veien. Spontant føles det ikke bra med over 40cm overheng fra siste konsoll. Vil helst ikke montere enda en veggskinne da jeg i så fall må montere den på gips.
Tenker derfor på noen alternativer:
Kapp 1200mm hyllene til ca 1000mm. Da stikker de bare ut 20cm, noe som burde være helt ok.
Å kjøpe 1800mm hylleplan og kappe dem til 1350mm. Da kan jeg sette en veggskinne. Problemet er bare at konsollene havner rett ved hylleplatens ende. Kanskje ikke optimalt.
Tredje alternativ er å montere disse hylleplanene jeg har kjøpt, men kun ha veldig lette gjenstander på de delene som mangler støtte under. Synes dog det kanskje ikke ser utseendemessig profesjonelt ut.
Hva synes dere jeg skal velge?
Alternativ fire. Skru og lim en passe tykk lekt på undersiden av det utskytende hylleplanet og selvfølgelig også videre under resten av hylleplanet. Da blir hyllen som en T- eller L-bjelke og flekser ikke like mye, dvs du kan belaste den mer. Ekstratipset er å sette lekten i bakkant, og deretter skru den fast i veggen med noen gipsanker. Siden disse da bare skal hindre hyllen fra å bevege seg rett nedover, vil disse være tilstrekkelige.
Et alternativ er å kjøpe et tophengt system fra elfa. Da burde det ikke være så vanskelig å kunne feste ordentlig i reglene.
Tophengt er en av måtene du kan montere Klikk-inn systemet på. Alt henger da på bærelisten. Skru fast bærelisten i veggen. Heng opp hengeskinnene på bærelisten og klikk fast innredningen med hjelp av konsoller. Velg den innredningen du trenger for å kunne oppbevare f.eks. dine klær, dine lagringsgjenstander eller ditt tøy. Siden Klikk-inn systemet kan tilpasses i mål når du tophenger det, passer det i prinsippet i alle rom hvor du har en vegg å skru i. Og det eneste du trenger å skru i veggen er bærelisten.
Klikk her for å svare