M
Hei!

Jeg skal fikse skorsteinen på vårt gamle bod da det lekker inn en del vann der når det regner. Skorsteinen ser ut til å være i fire store støpte blokker eller lignende, altså ikke en vanlig teglsteinsskorstein.

Boden er fra 1893, følger ikke alle byggeforskrifter og kommer fortsatt til å være slik i fremtiden.

Det man har gjort er at man har tredd over en skorsteinsplate slik at den sitter med kanskje 0,5cm mellomrom til skorsteinen og deretter tettet med mørtel i fall fra skorsteinen og ut på platen.

I gjennomskjæring ser det ut omtrent slik, rette streken er skorsteinen, skrå er mørtelen. De to nedre strekene er til venstre skorsteinen og til høyre platen. Meget stolt over min ascii-tegning (google "ascii art" for å se folk som er litt flinkere).

|
|\
| |

Vet at det hadde vært lettere med et bilde, men har ingen tilgjengelig for øyeblikket.

Mørtelen har med tiden forvitret og mangler derfor til stor del, så jeg tenkte å banke vekk den resterende mørtelen og legge på nytt slik at det blir tett men likevel beholder sitt utseende. Det store spørsmålet er da - fester kalkmørtel/hydraulisk kalkmørtel på plate? De hadde jo neppe noe sement i 1893.

Takk og ha det bra!

Sist redigert:
M
Om noen nå skulle komme til å ha det samme spørsmålet som meg, så fester kalkbruket fint mot platemetall. Man kan tenkes å trenge litt mer vann samt at det lettet å spraye vann på metallet for at bruket skulle feste.
Det vil sitte løst når det er pålagt - så håndter det forsiktig. Men når det først begynner å herde så sitter det rimelig bra faktisk.

En slik fuge skal jo på ingen måte bære last, men bare fungere som en caps for metallet.

Fugen er murt helt på frihånd og uten former, så derfor er den ikke helt jevn.

Murte fuger rundt en skorstein på et tak med kalkbruk på metall, ujevnt på grunn av frihåndsarbeid.

Sist redigert:
  • Liker
Bjor og 2 andre
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.