Hei!
Jeg skal fikse skorsteinen på vårt gamle bod da det lekker inn en del vann der når det regner. Skorsteinen ser ut til å være i fire store støpte blokker eller lignende, altså ikke en vanlig teglsteinsskorstein.
Boden er fra 1893, følger ikke alle byggeforskrifter og kommer fortsatt til å være slik i fremtiden.
Det man har gjort er at man har tredd over en skorsteinsplate slik at den sitter med kanskje 0,5cm mellomrom til skorsteinen og deretter tettet med mørtel i fall fra skorsteinen og ut på platen.
I gjennomskjæring ser det ut omtrent slik, rette streken er skorsteinen, skrå er mørtelen. De to nedre strekene er til venstre skorsteinen og til høyre platen. Meget stolt over min ascii-tegning (google "ascii art" for å se folk som er litt flinkere).
|
|\
| |
Vet at det hadde vært lettere med et bilde, men har ingen tilgjengelig for øyeblikket.
Mørtelen har med tiden forvitret og mangler derfor til stor del, så jeg tenkte å banke vekk den resterende mørtelen og legge på nytt slik at det blir tett men likevel beholder sitt utseende. Det store spørsmålet er da - fester kalkmørtel/hydraulisk kalkmørtel på plate? De hadde jo neppe noe sement i 1893.
Takk og ha det bra!