Skal sette opp et gjerde. Ingen komplikasjoner, fundamenter, stolper, bjelker og gjerde ribber. Har kjøpt fasade lekter for avrenning.

Spørsmål: alle arbeidsbeskrivelser viser at bjelkens avrenning er MOT ribbene. Også gjerder jeg har sett på har det, men for min del virker dette intuitivt FEIL. Hvorfor ikke ha vinkelen fra ribbene slik at vannet kan renne av uten å havne mellom bjelke og ribbe?

Typisk arbeidsbeskrivelse fra hornbach: https://www.hornbach.se/projekt/bygga-staket/

• Illustrasjon av et stakettopp med plint og bjelke, montert med beslag, som viser konstruksjonsteknikker for vanning og drenering.
  • Illustrasjon av et gjerde med en vertikal stolpe festet til en betongplint og en horisontal bærende bjelke skruet fast til stolpen.
  • Illustrasjon av bærlineinstallasjon mellom stolper på et stakett, som viser riktig vinkel for avrenning av regnvann.
J jonasandero skrev:
Skal sette opp et gjerde. Ingen konstigheter, plinter, stolper, bjelker og gjerdestaver. Har kjøpt fasade lektere for avrenning.

Spørsmål: alle arbeidsbeskrivelser viser at bjelkens avrenning er MOT stavene. Også gjerder jeg har sett på har det, men for min del virker dette intuitivt FEIL. Hvorfor ikke ha vinkelen fra stavene sånn at vannet kan renne av uten å havne mellom bjelke og staver?

Typisk arbeidsbeskrivelse fra hornbach: [lenke]
Jeg tror alle gjerder jeg har sett har hatt avrenningen fra stavene, hadde slik selv på forrige gjerdet.

Hadde lett gjort det igjen om ingen har en god begrunnelse for hvorfor man vil ha vannet mot stavene og ikke frisiden.

Men bildene viser jo at vinkelen gjør at vannet renner akkurat fra…

• Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Men bildene viser jo at vinkelen gjør at vannet renner nettopp fra…
Se i beskrivelsen, sitter ikke ribbene på motsatt side mot stolpene der? 🤔

TS tenker rett uansett hvordan bildene tolkes ;)

• Liker
  • Elsker
VidarH og 2 andre
  • Laddar…
Lettere å bytte ribber enn stolper, kanskje..?

• Liker
Anna_H og 1 annen
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Jeg tror alle gjerdene jeg har sett har hatt avrenningen fra ribbene, hadde det sånn selv på forrige gjerdet.

Hadde lett gjort det igjen om ingen har en god begrunnelse for hvorfor man vil ha vannet mot ribbene og ikke framsiden.
Tenker det samme

• Liker
FredrikR
  • Laddar…
Feil. Vannet vil jo renne mot gjerde ribbene.

J jonasandero skrev:
Feil. Vannet vil jo renne mot gjerde ribbene.
Da trenger jeg briller! I rest my case ;)

• Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Se i beskrivelsen, sitter ikke ribbene på motsatt side mot stolpene der? 🤔
Dette føles jo helt sprøtt?

• Illustrasjon av en oransje bjelke med festepunkter og skruer, stående vertikalt på bakken.
  • Liker
FredrikR
  • Laddar…
J jonasandero skrev:
Nå forstår jeg, det bildet er sprøtt, sånn bygger man helst ikke.

• Liker
klaskarlsson og 1 annen
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Lettere å bytte ribber enn stolper, kanskje..?
Kanskje er det tanken, men en trykk stolpe 70x70 tåler jo fuktighet mye bedre enn 20x34 ribbe.

Og det rare er at alle byggeveiledninger viser det samme.

hei sikkert ment for enkelt raskt for DIY personer

Men om man vil ha det lille ekstra 2-4årene så skal liggaren være mellom stoplene og sneddel innover så vannet renner av SAMT ingen fothold for den lille personen... bare hvordan jeg ser det

• Liker
jonasandero og 1 annen
  • Laddar…
J jonasandero skrev:
Enig, snu helningen ville jeg si.

J jonasandero skrev:
Kanskje er det tanken, men en trykk stolpe 70x70 tåler jo fukt mye bedre enn en 20x34 ribbe.

Og det rare er at alle byggebeskrivelser viser det samme.
En 70*70 trykket stolpe som "blir ekstra vannbegjuten" vil nok nesten aldri bli helt tørr, en 20*34 ribbe vil nok tørke uansett..

• Liker
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.