J
P peter.linkan skrev:
Jeg ble anbefalt å skrape bort og behandle med Jape.

Jape mugg-fri er for innendørsbruk "i vegger, bjelkelag, krypkjellere, kjellere, baderom og loft" og mot "påvekst av mugg og blåning samt mikrobiell lukt".

Prikkfri er for utendørsbruk, brukes på treflater, og mot "svarte prikker forårsaket av mugg samt alger".

Derfor er det ikke prikkfri og da antok jeg at jeg skal bruke muggfri.
Om det var samme forhandler som anbefalte deg å male med plastmaling på en eldre kjellervegg som nå sier du skal behandle med grønnfri ville jeg holde meg veldig langt unna den forhandleren.

Som tidligere skrevet, rett behandlet så trenger gamle udrenerte kjellervegger ikke være et stort problem. Med tett maling så kommer problemene med e-posten....

• Liker
cpalm og 1 annen
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Om det var samme forhandler som anbefalte deg å male med plastfarge på en eldre kjellervegg som nå sier du skal behandle med grønnfri skulle jeg holde meg veldig langt bort fra den forhandleren.

Som tidligere skrevet, riktig behandlet så trenger ikke gamle udrenert kjellervegger være et stort bekymmer. Med tett farge så kommer bekymringene med eposten....
Nei da, det er en dyktig håndverker.

Flügger farge handler jeg aldri hos igjen :( Funderer på om man kan få noen kompensasjon, dels har jeg jo betalt for fargen, gjort alt jobben, og så blir det dritt av det.

J
P peter.linkan skrev:
Nei da, det er en dyktig håndverker.

Flügger farge handler jeg aldri hos igjen :( Vurderer om man kan få noen kompensasjon, dels har jeg jo betalt for fargen, gjort alt arbeidet, og så blir det dritt av det.
Det kjedelige er at det er et helvete å få bort plastfarge fra veggene. :(
Og visst kan det eventuelt bli mugg under hvis fuktigheten holdes tilbake før malingen sprekker.

J JohanLun skrev:
Det kjedelige er at det er et helvete å få bort plastmaling fra veggene. :(
Og visst kan det eventuelt bli mugg under om fukten holdes igjen før malingen sprekker.
Ush!

Jeg får avvente og håpe at det ikke blir mer enn det som nå har vært, som en tidligere skribent skrev her oven at det hadde vært for ham.

Skulle det spre seg over hele rommet får jeg jo pusse ned hele dritten, pusse om, og male med silikat. Hadde ønsket at Flügger tok regningen for det...

Saltutslaget er allerede tilbake på både gulv og vegger, selv om jeg har skrapet bort det gamle og latt det stå åpent :/

• Saltutfelling på betongoverflate nær vegg i et bygg.
  • Saltutfelling på vegg med spor av tidligere rengjøring.
  • Veggen viser saltutfelling på en lys overflate, til tross for nylig rengjøring.
Også litt ny farge som er løftet ut. Det sprer seg altså, mer enn der jeg skrapte bort sist.

• Avflaket maling på en vegg med ujevne kanter og sprukket overflate.
Hva er det da å gjøre? Bare skrape bort igjen og igjen, mens det sprer seg og kommer tilbake gang på gang?

Da antar jeg at det ikke var malingens feil likevel, siden det dukker opp igjen selv der jeg har skrapet bort all maling?

Det er nok på tide å se over dreneringen om du får nye fuktgjennomslag og saltutfellinger så raskt.

• Liker
ls1989 og 3 andre
  • Laddar…
Angående fargen så kan jeg gi tilbakemelding. Jeg ringte Flugger nå og spurte om forskjellen mellom Archaia komposisjonsfarge og silikatfarge. Hun sa at begge er diffusjonsåpne så de slipper begge gjennom fukt like bra, og saltutfellingen skyldes derfor ikke fargen.

Fordelen med komposisjonsfargen er at den også kan males over tidligere silikatfarge, hvis man skal male over gammel farge og ikke vet hva det er.

Fordelen med silikatfarge er at den også kan brukes utendørs.

For innendørs i kjellere går begge like bra, men komposisjonsfargen er noe billigere.

Selv om det store problemet når det gjelder silikatmaling som de fleste malerne pleier å selge er vel at det ikke er "ekte" silikatmaling som f.eks. maling fra keim, om det skyldes at noen blander i akrylat vet jeg ikke men tror det finnes et par tråder om dette fra før.

Du har fukt som kryper gjennom veggene og det vil ikke slutte uansett hva du maler med eller sprayer på av midler.
Det må utbedres fra utsiden og ikke engang det hjelper kanskje hvis du har gjennomslag på gulvene også. Vegger og gulv kan også suge opp markfukt, og mot det hjelper ingenting annet enn å løfte bort huset og lage et bedre fundament med kapillærbrytende materiale.

J JonasJN skrev:
Men det store problemet når det gjelder silikatmaling som de fleste malerne pleier å selge er vel at det ikke er "ekte" silikatmaling som f.eks. maling fra keim, om det skyldes at noen blander i akrylat vet jeg ikke men tror det finnes et par tråder om dette fra før.
en normal silikatmaling er ikke annet enn en modifisert vanlig "plastmaling".....

C
S Stefan1972 skrev:
en normal silikatfärg er intet annet enn en modifisert vanlig "plastfarge".....
Nja, nå vet jeg forvisso ikke med sikkerhet om det er sant, men på mange steder kan man lese at en silikatfarge får inneholde maks 5% akrylat for å få kalles silikatfarge.

Problemet om TS har klattet på akrylmaling er at ren silikatfarge eller for den del kalkfarge ikke fester på denne.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.