Når det først begynner uansett på dagen så knakker det flere timer i strekk med ca 45 - 60 sekunders intervall som tettest, så lenge det holder på. Akkurat nå blir intervallene mellom knakkene betydelig lengre.
Og hva jeg har erfart så stilner det snart helt.
For å komme i gang i kveld eller til morgenen.

Høres omtrent ut som om man banker litt på en kjøkkenbenk med runde delen av skjeeenden på en teskje. Litt mattere.

Kan ikke si at det er avhengig av verken inne- eller utetemperatur.

Vet at inne i veggen der det knakker finnes avluftningsrøret til avløpet trukket. Fra krypkjelleren opp gjennom inner- og yttertaket i enetasjeshuset.

Krypkjeller, såkalt ytongkasse. Som en opp-nedvendt skoeske bygd av 4 meters armert Ytong-bjelker.

Huset bygget oppå dette med halvtømmer som ytterfasade/yttervegg frittstående fra bindingsverket.

Er det lengdeutvidelse i avluftningsrøret som forårsaker knakkingene?

Dette til tross for at temperaturen i kjelleren er stabil rundt ca 9 grader og innendørs, rundt 22 grader. Viss variasjon innendørs da vi fyrer med ved.

Over taket mellom loftsisolasjon blant annet mellom takstoler og gjennomgang av yttertaket finnes ingen isolasjon rundt røret. Så der er temperaturvariasjonen større. Påvirkes av utetemperaturen.
 
Sist redigert:
Kanskje skal sjekke om røret kan bevege seg fritt oppover inni ventilasjonshetten på yttertaket?
 
Sta stubborn bever, såkalt dødsur..?
 
Som tar flertimers hvilepauser?
 
Og det er ingen gnagende lyd...
 
Nå har jeg funnet en sammenheng.

Kaldt om natten, typ - 10 grader. Kl 12 stiger tempen i fint solvær. 0 grader.
Ingen snø på taket.
Nylig begynner knitringen! Ganske høylytt

Altså handler det om tempen på den uisolerte
loftet som påvirker det uisolerte luftrøret til avløpet.
 
Sluttet å knirke mot kvelden.

Minus 11 grader ute denne morgenen.
Fyrer fortsatt kl 10.
Helt stille enn så lenge.

Solen skinner på svarte snøfrie Regent Planja-taket, som ligger lektet oppå eksisterende Shingeltak.

Kl 11 begynner dagens knirking. Nå en gang hvert halvminutt.
 
Sist redigert:
Har du bodd lenge i huset?
Det jeg lurer på er om dette er et nytt fenomen som ikke har vært før i tiden. Eller er du ganske nyinnflyttet slik at det bare er du som ikke har lagt merke til knirkelyder tidligere?

Det er veldig vanlig at varmesystemet knirker hvis noen av rørene ligger mot treverk et sted. Lyden sprer seg lett gjennom hele huset og høres ganske ofte urimelig høy ut, i visse tilfeller så ille at man tror noen spikrer i den andre enden av huset. Det er heller ikke lett å inspisere hvor problemet oppstår fordi varmerørene som oftest går under gulvet. I tillegg blir problemet ofte verst på vår og høst når temperaturen skifter mye, fordi varmesystemet da veksler mellom å sende ut varmt vann om natten for så å ikke varme noe i det hele tatt om dagen, og så igjen sende på varmt vann på kvelden.
 
Bodd siden 93 i huset.

La nytt yttertak for tre år siden.

Knakkingen identifisert til et eneste sted i huset. Altså omtrent 1 meter over innergulvet i boligen, nærmere bestemt i veggen, typ sjakt for avløpets avluftningsrør, kan man tro.

Begynte litt smått for et år siden. Men et svakt knepp, omtrent som litt bevegelse i husets konstruksjon, svært sjelden.

Siste månedene omtrent 1 gang eller 2 i minuttet når det pågår.

Sannsynligvis pågår det til i kveld.

Direkteel ikke i drift. Oppvarming med større Täljstensugn.

Hva jeg vet finnes det bare ett eneste tykkere vannrør av grå plast som avlufting til avløpssystemet. Dette munner ut under en metallhette på taket.
 
Nå er det kveld og rolig.

Jeg tror det finnes en ent5 opphenging av røret, altså der det knitrer.
Har trolig således med rørets lengdeutvikling i forhold til
temperaturen oppe på loftet, som trolig varierer mellom 0 grader og 10-15 nå om vinteren.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.