Hei!

Har oppdaget at et av vinduene mine har råtnet i nederkant.

I vinter merket vi at det dryppet litt på overkant av vinduet. Jeg trodde det kunne være snødrev som har smeltet.

Men nå mistenker jeg at det kan være min frues blomstervanning som har forårsaket kondens som har felt ut.

Akkurat i dette vinduet står det mange blomster rett over et element.

Jeg har undersøkt taket og ikke funnet noe som ser ut som en lekkasje.

Over vinduet ser man at maling har flasset av på karmen.

Her kan dere se litt bilder.
http://fredand44.webs.com/fukt_fonster/fukt_fonster.html

Takk for gjetninger på hva som kan være en sannsynlig årsak.

Huset er opprinnelig en sommerbolig, og hva jeg vet så finnes ingen såkalt dampsperre mellom underetasje og kaldloft.

Kan kondens ta seg opp på loftet og felles ut?

Tusen takk på forhånd.

Fredrik
 
Å gjøre om en sommerhytte til helårsbolig er ikke alltid så enkelt. Hva du bør sjekke er bl.a. følgende:

Finnes det lufting av yttertaket. Hvis ikke kan det dannes kondens ved temperaturendringer. Kan utbedres med ventiler i mønet og tilluft ved takutstikk. (ikke glem insektsnett når dere monterer)

Finnes det lufting av husets inneluft? Selvtrekk, ventiler? På et bilde ser man en ventil midt på en vegg - hvilken funksjon har den, midt på veggen?
Det er ofte bedre å ha økt lufting når man gjør om en sommerhytte uten diffusjonsplast i veggene til et helårsbolig. Riktignok ikke så energismart, men man kan minimere risikoen for at den fuktige inneluften går ut i vegger og tak for å kondenseres der.

Hva er vinduene malt med for type maling? Denne kan være synderen i dramaet med vinduet, i kombinasjon med fuktig inneluft som kondenseres inne i vindusrammen. Har dere dugg ofte på innsiden av vinduene om vinteren?
At malingen har løsnet på karmen er sannsynligvis relatert til kombinasjonen fuktig inneluft som lekker rundt vinduene i kombinasjon med plastmaling.

Din hustrus mange blomster kan sikkert være en medvirkende årsak til lokalt fuktigere klima. Kan hun ikke ha kaktuser ;)
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.