Jeg prøver å pynte opp en kjellertrapp der pussenslipp. Jeg antar at den er murt med leca-blokker, da ifølge teknisk beskrivelse hele kjellergrunnlaget er det. Egentlig er kanskje ikke overflaten så stygg, men jeg vil pynte på den. Vanner og pusser med Serpo 135, tynt, tynt. Egentlig bare så man får overflaten. Men når jeg noen uker senere skal rulle på maling, så ender pussen opp på rullen. Så pussen har ikke festet seg til overflaten. Hva er feilen???

Har det kanskje tørket for fort?

Hvordan unngår jeg for rask tørking? Jeg kan ikke stå og sprayet med vann hele tiden, jeg har en jobb å gjøre også:)

Du begynner med å forvanne trappen rikelig dagen før du pusser. Puss deretter på en overskyet dag, absolutt ikke i direkte sollys. Deretter må du ettervanne pussen i tre dager, helst om morgenen. Dobbeltsjekk også vannmengden du bruker til mørtelen. Også rengjøringen før pussingen er viktig, overflaten må ikke støve eller være sandete. Helst bør du høytrykksspyle før.

De få gangene jeg har pusset har jeg også dekket til den pussede overflaten med plast. Har fungert bra men vet ikke om det ville fungert like bra uten. Plasten hadde iallfall mye kondens på innsiden så den holdt nok tilbake fuktighet.

D
Du skriver at du antar at det er leca-blokk? Betyr det at du ikke har rengjort blokkene fra gammel puss eller hvorfor "antar"? Har du prøvd å først grunne med rødgrunn?

Ja, tenkte også på det. Noen form for grunning burde gjøre susen. I min kjeller har man brukt hvitgrunn på siporex men det er jo innendørs.

Jo det høres ut som om pussen har tørket ut før den har herdet ferdig. Forvann, ettervann og dekk med plast.
Dessuten kan det ofte være lurt å slamre overflaten før pussing. I alle fall hvis det er snakk om tykkere puss. Slamringen øker heftingen. Forvann, bland tørrmørtel og vann til en grøtliknende konsistens. Påfør med kost eller lignende. Du kan pusse samme dag som slamringen, slamringen trenger bare å ha tørket litt opp.

• Liker
Helioz
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.