É
Jeg skal ha OSB+gips på yttervegger og innervegger. Gips finnes jo i 2400mm høyde (og andre) og så kan man velge mellom 900mm og 1200mm bredde. Men hvorfor finnes OSB kun i 2500mm?

Er det noe jeg har misforstått med installasjonsmåten?

På yttervegger er dette kanskje ikke noe problem da man tydeligvis helst skal sette dem liggende på installasjonssjiktet. Men på innervegger har man jo kun stående stenderverk og må altså kappe hver eneste plate 10cm for at de skal få plass i standardhøyden 240 cm? Og det er jo fortsatt en slags standard siden det finnes gipsplater i dette målet. Er det så enkelt å kappe OSB sammenlignet med gips at det ikke lønner seg å produsere i flere mål?

Du har nok bare sett i feil haug, eller kanskje i en butikk med dårlig utvalg. Et raskt søk på byggmax sin hjemmeside viser at de selger osb-plater som er 2390mm https://www.byggmax.se/osb-skiva-p10096

Finnes spontet OSB 600 x 2397 mm.

Eller så legger du en 1200 bred plate ned...

Nja, den blir faktisk bare 1200 mm høy da ;):crysmile:.

• Haha
  • Wow
tergo og 1 annen
  • Laddar…
É
T Tjrex skrev:
Eller så lägger du en 1200 bred skiva ner...
Blir vel rart cc-avstand da? 2500mm delt på hva da?

É
Dheri Dheri skrev:
Du har nok bare sett i feil haug, eller kanskje i en butikk med dårlig utvalg. Et raskt søk på byggmax hjemmeside viser at de selger osb-plater som er 2390mm [lenke]
Okei takk jeg er veldig dårlig på å søke tydeligvis. Den ser jo nesten perfekt ut. Litt tungvint å bære inn 120cm-plater, men blir jo perfekt for cc60, bare velge mellom stående eller liggende, passer begge veier.
90x240cm OSB er kanskje for mye forlangt?

É
Innervegger 120x240 OSB og deretter 90x240 gips utenpå så blir det nok bra.

É ÉlPon skrev:
Ok takk jeg er veldig dårlig på å søke tydeligvis. Den ser jo nesten perfekt ut. Litt tungvint å bære inn 120cm-plater men blir jo perfekt for cc60, bare velge på stående eller liggende, passer begge retninger.
90x240cm OSB er kanskje for mye å be om?
Er det mye og du skal bære alt selv så kjøp en platebærer

• Liker
ÉlPon
  • Laddar…
É
Dheri Dheri skrev:
Den som søker skal finne...
[lenke]
[lenke]
Hah ok men inget i lager eller mulighet kjøpe online, men da finnes det i alle fall!

Men med en skivebærer som z_bumbi tipset om kanskje det går få inn 120x240 så får det bli cc60 på innerveggene istedenfor. Så kan jeg så ta gipsplater i 90x240 om det viste seg være trangt få inn osb. Eller så var det så smidig at det blir 120x240 da med.

Mitt tips om du ikke elsker og er flink til å sparkle, er å velge gipsplater som fører til at du får så få skjøter som mulig.

• Liker
Dilato og 1 annen
  • Laddar…
É
Ja kanskje. Jeg har aldri sparklet gipsplater men misliker det allerede. Men samtidig så er jo mine vegger sjelden mer enn 5 meter lange i hvert rom, noe som bare blir 1-2 skjøt ekstra, og på kortere vegg bare 1 ekstra. Og så kommer vinduer, døråpninger. Så tenker at det ikke blir noen kjempestor forskjell. Altså ved 120cm vs 90cm.

Kan man slippe 3 skarver med bredere plater så gjør man det ;)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.