Hei! Jeg bor i et sokkelhus som ble bygget i 1949. Da jeg banket bort litt løs puss på kjellerveggen, oppdaget jeg til min forskrekkelse at veggen bak hadde begynt å smuldre opp! Jeg fjernet alt materiale som satt løst for å kunne vurdere situasjonen, men det har bare ført til flere spørsmål. Jeg legger ved et par bilder av hvordan det ser ut nå. På det første bildet kan man se en murt vegg rett under pussen jeg banket bort. På det andre bildet ser man en skadet murblokk og at det finnes et annet lag bak dette.
Hva jeg kan se er veggen konstruert på følgende måte (sett innenfra):
- Først et lag med jevnet og overmalt puss.
- Deretter et murt lag med ca 6 cm tykke murblokker av blåbetong (?) eller en annen type porøs betong.
- Bak dette en annen ganske grov, tilsynelatende støpt, betongvegg. Denne veggen er ikke laget av den samme porøse betongen og er mye hardere.
Sprekkene finnes i pussen og i de porøse murblokkene. Den støpte veggen bak ser hel og fin ut.
Mitt spørsmål er ganske enkelt hvorfor det ser slik ut? Hva er hensikten med den murede veggen? Den er så tynn og laget av et mye svakere materiale enn den grove betongveggen som sitter bak, så jeg har vanskelig for å tro at den bærer noen vekt. Kan det være ment som isolering eller bare for å gi en finere overflate?
Bonusspørsmål: Noen som kan avgjøre om det faktisk er blåbetong ut fra disse bildene?
Isolasjon og for pussens skyld, lettbetong var populært på den tiden så man brukte det i alle mulige ulike konstruksjoner.
Og ja det er trolig blåbetong så du burde gjøre en radontest til vinteren om du ikke allerede har gjort det.
Takk for svaret! Radontest ble gjort for mange år siden av forrige eier. Det viste 210 bq/m3, så riktignok over referanseverdien men ikke noe jeg har følt at det er panikkhastverk å utbedre. For så vidt er det kanskje ikke en dum idé å gjøre en ny langtidsmåling bare for sikkerhets skyld.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.