12.838 lest ·
52 svar
13k lest
52 svar
Hvorfor bruke drill egentlig ?
Jeg skjønner ikke diskusjonen om hva privatpersoner får gjøre og hva fagfolk ikke får gjøre.
Privatpersoner er i dette tilfellet bestillere for fagfolk, og de får bestemme hva fagfolk skal gjøre. Vil de ha en historisk korrekt spikret brygge, da gjør håndverkeren det. Vil de ha en moderne skrudd terrasse, får det bli så.
Privatpersoner er i dette tilfellet bestillere for fagfolk, og de får bestemme hva fagfolk skal gjøre. Vil de ha en historisk korrekt spikret brygge, da gjør håndverkeren det. Vil de ha en moderne skrudd terrasse, får det bli så.
Det er sant, i hvert fall så lenge det ikke gjelder direkte farlige konstruksjoner, men den håndverkeren som forstår hvor viktig den juridiske biten er, bør da ha skriftlig på at kunden har bestilt akkurat den utførelsen, for ellers kan håndverkeren bli den som må ta støyten.harry73 skrev:Jeg forstår ikke diskusjonen om hva privatpersoner får gjøre og hva yrkesmenn ikke får gjøre. Privatpersoner er i dette tilfellet bestillere for yrkespersoner, og de får bestemme hva yrkesmenn skal gjøre. Vil de ha en historisk korrekt spikret brygge, da gjør håndverkeren det. Vil de ha en moderne skrudd terrasse, får det bli slik.
Chris, min kilde på dette er inspektører. Har ingen kilde på Internett.
Edit: Det finnes jo privatpersoner som ikke bare bestiller jobbene av en håndverker, men som i stedet utfører dem selv. Det er disse som menes når man sier at privatpersoner får gjøre som de vil.
Renoveringsnybegynner
· Dalarna
· 3 173 innlegg
Jeg forstår 
Som sagt, jeg er enig med deg i sak. Men grunnen til at jeg stilte spørsmål var fordi vår gamle (2012) nybygde BRF hadde trallen spikret, både svalgangar, terrasser, balkonger og trapper. Ren idioti. Det tok jo nesten en dag å etterhamre spikerhodene hver vår og høst. I dag ville jeg definitivt ha reagert på det.
Som sagt, jeg er enig med deg i sak. Men grunnen til at jeg stilte spørsmål var fordi vår gamle (2012) nybygde BRF hadde trallen spikret, både svalgangar, terrasser, balkonger og trapper. Ren idioti. Det tok jo nesten en dag å etterhamre spikerhodene hver vår og høst. I dag ville jeg definitivt ha reagert på det.
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Når jeg byttet tak tidligere og fjernet bærlekte som i vårt tilfelle var 50*100 lekter, var jeg glad for at det var spikret og ikke skrudd. Rivningen gikk betydelig enklere
Og så ble monteringen tilbake vesentlig mye billigere med spiker enn skruer. Flere forståsegpåere av naboer påsto at jeg gjorde feil som spikret.
Ja, man kan jo snakke om å forbore så hvorfor ikke.KnockOnWood skrev:
Angående lekter på tak:
Helt ok å spikre. Der utsettes jo ikke materialet for samme forskjeller i fuktighet som terrassebord på en veranda, og dermed vil ikke virket krympe/eksplodere om hverandre, så der fungerer det helt utmerket å spikre.
Så ville jeg nok valgt å gjøre det med spikpistol, men det er en annen diskusjon.
Jeg brukte hammer.Robban_C skrev:Ja, man kan jo snakke om å forbore så hvorfor ikke.
Angående lekter på tak:
Helt greit å spikre. Der utsettes jo ikke materialet for samme forskjeller i fuktighet som terrassen på en altan og dermed vil ikke treverket krympe/ekspandere om hverandre så der fungerer det alldeles utmerket å spikre.
Så ville jeg nok valgt å gjøre det med spikmaskin, men det er en annen diskusjon.![]()
Det kjentes i armen fortsatt 2 uker etter
Så er det forskjell på nytrykt trevirke som inneholder større mengder væske og ut ifra det krymper mer enn vanlig nedtørket byggvirke. Tar vi terrassebord, så blir det belastet hver gang vi går på dem slik at spiker kan presses ut, noe for eksempel lekter på tak ikke gjør.
Og jeg selv bruker spiker til panel ut ifra at jeg synes det er penere med flat hode som synes betydelig mindre. Prøvde å skru litt panel på garasjen, men skruehodene synes tross fargen. En 4 tommer i panellokket sitter også tilstrekkelig godt.
Og jeg selv bruker spiker til panel ut ifra at jeg synes det er penere med flat hode som synes betydelig mindre. Prøvde å skru litt panel på garasjen, men skruehodene synes tross fargen. En 4 tommer i panellokket sitter også tilstrekkelig godt.
Klikk her for å svare