baljbalj skrev:
Spiker er nok bra å bygge med, billig og man kan bruke pistol hvis man vil ha skikkelig fart.

Selv har jeg et 40-tallshus og å rive uten tigersag er i prinsippet umulig. Fete spikre på kryss og tvers gjør det umulig å bruke brekkjern, funker sikkert med typ en planke på en lekt, men lekt mot lekt med spikere både skrådd i endene og tvers gjennom lekten er tøft.

Innbiller meg at skruer er mye mer lett å rive (dog ikke alle skruer da de iblant er så harde at typ multiverktøyblad ikke biter og man må sage likevel?
Har fundert litt og en del av den rivingen jeg har gjort hadde nok fanken vært nesten umulig om spikrene (ganske myke) hadde vært typ steinharde Jettingskruer isteden da de spikret også fra to sider man ikke kunne komme til å skru.

jokomoko skrev:
... Så, hvorfor skal man bruke skrutrekker egentlig?
Dette gjaldt vel terrasser?
Da kan jeg gi et veldig bra svar:
Man skal bruke skrue fordi det er forbudt å spikre terrasser. I alle fall for den som gjør det i sin tjenesteutøvelse. Det regnes som ikke fagmessig arbeid å spikre terrasser og det begrunnes med at spiker risikerer å vandre utover med tiden.
Det er også slik at hodene på skruene skal litt ned i terrassen og det er vanskelig å gjøre med spiker uten å måtte bruke en dor på hver eneste spiker. Skruer derimot, de drar man ned til det er bra i samme moment som monteringen.
Dette gjelder altså for den som gjør det innenfor rammen av sitt yrke. En privatperson som bygger sin egen terrasse kan gjøre akkurat som han vil og risikerer ingenting annet enn ødelagte fotsåler eller muligens anmerkninger ved inspeksjon i forbindelse med salg av eiendommen.

Men jeg kan gi en annen motivasjon:
Dropp skrutrekkeren og bruk en skruautomat i stedet. Den drar hver skrue til riktig dybde og det går utrolig raskt.

Noen skrev at enklere riving skulle være motivet for å bruke spiker. Når jeg river en terrasse for å fjerne den, er det motorsag som gjelder. Ingenting annet går like raskt og smidig.
Når jeg river enkel terrassebord for å komme til noe under, er det enklere med skrudd. Det blir rett og slett mindre skader i terrassebordet enn med spikret. Og hvis skruens hode er skadet er det enkelt å bore bort hodet, dra opp terrassebordet og ved montering sette en ny skrue ved siden av.

• Liker
Finndjävel og 1 annen
  • Laddar…
Haha, noen ganger lurer jeg på hva folk driver med om dagene siden de har tid til å sitte og lete opp skikkelig gamle tråder å vekke uten noen direkte grunn. :D

• Liker
Anna_H
  • Laddar…
Og du Norrhyttan er enda verre siden du har tid til å sitte og besvare tråder som du åpenbart ikke er interessert i.

Jeg har ikke "lett opp" tråden. Den kom opp av seg selv som et forslag her på siden, og jeg reagerte på overskriften, leste tråden og innså at spørsmålsstilleren ikke hadde peiling på hva BBR/AMA sier, så jeg svarte på det. Hadde ikke i min villeste fantasi kunnet forestille meg at forumet skulle foreslå tråder som er fire år gamle, så det er knapt meg du skal gi deg på. Gi deg på forumets eiere i stedet.

For øvrig har du og jeg støtt på hverandre på forum tidligere, og da har du hatt en betydelig mer seriøs innstilling enn å sitte og raljere over sånt som dette. Har du gått ned deg såpass? :-)

harry73
4år er ingenting :rolleyes:
Se hva jeg fant i dag

harry73
4år er ingenting :rolleyes:
Se hva jeg fant i dag
harry73 skrev:
11år :wow: ikke dårlig :thumbup:

Ser ut til å være noe fra tiden før internett da det ikke finnes noen nettkobling....

Protte

• Liker
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
prototypen skrev:
Virker å være noe før internettets tid da det ikke finnes noen webblenke....

Protte
Kanskje er et svar på en 11 år gammel innsending i lokalavisen.

harry73
Klikker du på mitt navn i quoten havner du i riktig tråd :D

Robban_C skrev:
Dette gjaldt vel terrasser?
Da kan jeg gi et meget godt svar:
Man skal bruke skruer fordi det er forbudt å spikre terrasser. I alle fall for den som gjør det i sin tjenesteutøvelse. Det betraktes som ikke fagmessig arbeid å spikre terrasser og det begrunnes med at spiker risikerer å vandre ut over tid.
Det er også slik at hodene på skruene skal ned en liten bit i terrassebordene og det er vanskelig å gjøre med spiker uten å sitte og pirke med en dorn på hver eneste spiker. Skruer derimot, de drar man ned til det er bra og man gjør det i samme moment som monteringen.
Dette gjelder altså for den som gjør det innenfor rammen av sitt yrke. En privatperson som gjør sin egen terrasse kan gjøre akkurat hvordan f*n han vil og risikerer ingenting annet enn ødelagte fotsåler eller muligens anmerkning ved besiktigelse i forbindelse med salg av eiendommen.

Men jeg kan gi enda en grunn:
Drit i skrumaskinen og bruk en skruautomat i stedet. Den drar hver skrue til riktig dybde og det går utrolig fort.

Noen skrev at enklere riving skulle være grunnen til spikring. River jeg en terrasse fordi den skal bort så er det motorsag som gjelder. Ingenting annet går like fort og smidig.
River jeg enkeltstående terrassebord for å komme til noe under så er det enklere med skrudd. Det gir rett og slett færre skader i terrassebordene enn med spikret. Og er det slik at hodet er skadet så er det enkelt å bore bort hodet, dra opp terrassebordet og ved montering sette ny skrue ved siden av.
Men fagfolk får spikre terrasse. Finnes vel ingen regel som sier at man ikke får? Anbefalt, nei. Tillatt, ja.

For meg får du gjøre akkurat som du vil, men som yrkesmann risikerer du nedslag på befaring. Altaner skal skrus, men privatpersoner får gjøre som de vil med sine egne prosjekter.

Norrhyttan skrev:
Da må jo uvitende jeg spørre - hvordan gjorde husbyggerne før, når det ikke fantes skrumaskiner? Mitt hus er 130 år gammelt og står stødig fortsatt, selv om det ikke finnes en eneste skrue i stenderverket!
Det er faktisk en liten kunst å spikre. Ikke bare å få ned spikeren med så få slag som mulig. Men å velge riktig spiker. Å spikre i riktig vinkel. Å knekke spiker ved behov. Og sikkert mye mer som jeg ikke har lært meg ennå.

Robban_C skrev:
For meg kan du gjøre akkurat som du vil, men som yrkesmann risikerer du anmerkninger på befaring. Altaner skal skrus, men privatpersoner kan gjøre som de vil med sine egne prosjekter.
Altså, jeg ville aldri spikret en terrasse. Jeg spikrer i nødsfall siden jeg elsker mine drillere. Men fagfolk får nok spikre uten å få en anmerkning i protokollen. Jeg ville veldig gjerne se en kilde på det, og hvis du har rett, så gjør det meg glad av hittil ukjente grunner for tråden :)

Jeg stiller ikke spørsmål ved at skruer er bedre enn spiker for tregulv, men frem til for to tiår siden ble all terrassebord spikret og har blitt gjort slik siden uminnelige tider. Og det gikk jo bra det også. Det finnes fortsatt en masse brygger som er spikret.

f91jsw skrev:
Jeg betviler ikke at skruer er bedre enn spiker for tredekke, men frem til for to tiår siden ble all terrassebord spikret og har blitt gjort så siden uminnelige tider. Og det gikk jo bra det også. Det finnes stadig en masse brygger som er spikret.
Jo, men nå finnes det bedre alternativer og selvsagt finnes det fortsatt konstruksjoner som ble gjort tidligere. Det finnes innen alle områder ting som ble gjort med annen teknikk, og på den tiden var "riktig" løsning.
Selv har jeg bokser med spiker jeg ikke bruker lenger, for eksempel rustfri kamspiker som jeg brukte til min første terrasse, men i dag ikke kunne tenke meg å bruke.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.