12.838 lest ·
52 svar
13k lest
52 svar
Hvorfor bruke drill egentlig ?
Jo, men spørsmålet er omtrent stilt som hvordan vi kunne klare oss uten biler for 130 år siden. Utvikling...........Norrhyttan skrev:
Det jeg mente var at det finnes ulike måter å gjøre ting på, og at det nyeste ikke alltid er uunnværlig.AndersS skrev:
Selvfølgelig skal man dra nytte av ny teknologi, hvis man kan. Men mange ganger vil man gjøre gjeldende at det ikke går å gjøre på noen annen måte. Se bare på dykkersagene som nå er hver manns eie. For noen år siden var det bare Martin Timell som hadde en, likevel gikk det an å gjøre jobbene!
Tja, ikke helt vel. Mitt innledende spørsmål var hvorvidt det var så mye bedre å skru, spesielt veranda, i stedet for å bruke hammer og spiker. At skrutrekkere er bra til mye trenger ikke å bety at den er bedre til alt. At teknologien går fremover er en ting, men en helt annen ting er jo i hvilke situasjoner det er passende å bruke teknologi. Om jeg har 50m å gå til butikken er det ikke sikkert at det er bedre å ta min 2012 års bilmodell for å handle der - Det kan faktisk fortsatt være bedre å gå de 50 meterne til butikken, selv om bilutviklingen unektelig har gått fremover over 130 år....AndersS skrev:
Nja, det svaret jeg ga var relatert sammenligningen med 130 år gammelt hus, dvs ikke engang datidens sammenføyning med spiker er sammenlignbar ut fra dimensjoner, overflatebehandling, etc.
Min poeng er i øvrige innlegg at den vanlige "skruemaskinen" allerede nå har blitt erstattet av andre verktøy/maskiner og at utviklingen fortsetter.
Så kan man alltid bruke eldre teknikk hvis man trives med det og føler at man får bedre resultat.
Så skulle en håndverker i dag f.eks. begynne å spikre terrassebord kan jeg garantere protester fra mange kunder
Min poeng er i øvrige innlegg at den vanlige "skruemaskinen" allerede nå har blitt erstattet av andre verktøy/maskiner og at utviklingen fortsetter.
Så kan man alltid bruke eldre teknikk hvis man trives med det og føler at man får bedre resultat.
Så skulle en håndverker i dag f.eks. begynne å spikre terrassebord kan jeg garantere protester fra mange kunder
Liker å spikre, og jeg er flink til det, men det er jo noe forferdelig hvor mye det smeller. Har aldri tenkt over det før, men nå når man er vant til å bruke hørselvern ved maskiner blir man oppmerksom på støynivået.
Gamle snekkere må ha alvorlige hørselsskader.
Gamle snekkere må ha alvorlige hørselsskader.
Jeg stiller et motspørsmål, hvorfor bruke hammer overhodet? Stå og banke som en idiot på en planke når man kan skru så raskt og fint med en drill...
Spiker er sikkert bra å bygge med, billig og man kan bruke pistol hvis man vil ha skikkelig fart.
Selv har jeg et 40-tallshus og rive uten tigersag er i prinsippet umulig. Fete spikre på kryss og tvers gjør det umulig å bruke kubein, funker sikkert med type en planke på en bjelke, men bjelke mot bjelke med spiker både skrådd i endene og tvers gjennom bjelken er tøft.
Innser meg at skruer er mye enklere å rive (dog ikke alle skruer da de noen ganger er så harde at type multiverktøyblad ikke biter og man må sage allikevel?).
Selv har jeg et 40-tallshus og rive uten tigersag er i prinsippet umulig. Fete spikre på kryss og tvers gjør det umulig å bruke kubein, funker sikkert med type en planke på en bjelke, men bjelke mot bjelke med spiker både skrådd i endene og tvers gjennom bjelken er tøft.
Innser meg at skruer er mye enklere å rive (dog ikke alle skruer da de noen ganger er så harde at type multiverktøyblad ikke biter og man må sage allikevel?).
Medlem
· Västra Götaland
· 2 575 innlegg
Mutterknakkere er vel en muttertrekker og tilsvarende for skrue burde logisk hete skruetrekker, men jeg tror det heter slagtrekker.
Om man nå skal snakke om støy fra hammer så ligger vel ikke slagtrekkeren langt etter.
Og er ikke trenden at spikerverktøy (spikerpistol) er på sterk fremmarsj? Håndverkere springer jo rundt med kompressorer selv for småjobber.
Om man nå skal snakke om støy fra hammer så ligger vel ikke slagtrekkeren langt etter.
Og er ikke trenden at spikerverktøy (spikerpistol) er på sterk fremmarsj? Håndverkere springer jo rundt med kompressorer selv for småjobber.