12.838 lest ·
52 svar
13k lest
52 svar
Hvorfor bruke drill egentlig ?
Har alltid brukt drill til det meste, naturligvis inkludert til terrassebord for terrassen og brygga osv.
I sommer bygde naboen en STOR brygge og han brukte vanlig hederlig hammer og spiker.
Resultat? Tja, det gikk raskt og ble bra så vidt jeg kan bedømme. En fordel med spiker, foruten at det er MYE billigere enn skruer, er at det blir betydelig enklere å rive når tiden er inne - en brekkjern og så slå ut spik går faktisk ganske raskt.
Jeg ble rasende da jeg rev en terrasse nylig. Skruer som skrenset og spiste bits, for til slutt å være umulige å få bort - & så nesten umulig å rive opp plankene med brekkjern.
Så, hvorfor skal man bruke drill egentlig?
I sommer bygde naboen en STOR brygge og han brukte vanlig hederlig hammer og spiker.
Resultat? Tja, det gikk raskt og ble bra så vidt jeg kan bedømme. En fordel med spiker, foruten at det er MYE billigere enn skruer, er at det blir betydelig enklere å rive når tiden er inne - en brekkjern og så slå ut spik går faktisk ganske raskt.
Jeg ble rasende da jeg rev en terrasse nylig. Skruer som skrenset og spiste bits, for til slutt å være umulige å få bort - & så nesten umulig å rive opp plankene med brekkjern.
Så, hvorfor skal man bruke drill egentlig?
Har du slitt opp strømpene (eller huden) på en spiker som har vandret ut når treet beveger seg? Har du revet ut et klikkgulv fordi undergulvets knirking gjør deg gal?
Spiker er bra til mye, som fasade og lister og trepanel og fuglekasser osv osv. Men til gulv og slikt som beveger seg er skruer klart bedre.
Spiker er bra til mye, som fasade og lister og trepanel og fuglekasser osv osv. Men til gulv og slikt som beveger seg er skruer klart bedre.
Mine foreldres altangulv er spikret. Det fungerer, men alle spikerne er slått ned med forsenker. Fikk noen kroner per planke for å gjøre dette som gutt for cirka 25 år siden, altså før batteridrillen var allemannseie. Kan bare si at jeg ikke tror det var spesielt tidsbesparende sammenlignet med terrassebordskruer. Bare man har en maskin som klarer å dra terrassebordskruer på 2-eren så går det jo ganske fort.
Spikrer kun gamle tregulv her i huset, der kan man jo ikke gjerne dra inn PH2.
Så må jeg si at det som forandring er en viss nytelse å jobbe med bakksag og hammer i stedet for kapp, sirkelsag og driller.
Så må jeg si at det som forandring er en viss nytelse å jobbe med bakksag og hammer i stedet for kapp, sirkelsag og driller.
Jamen, nå kanskje vi også bruker maskiner feil som i ditt tilfelle når det finnes bedre egnede. Min første skrutrekker ble kjøpt i 1986 og var en grønn 7,2V Bosch. I dag har jeg et sett med maskiner for forskjellige bruksområder. Om vi tar arbeid med å demontere (men også montere) bruker jeg nå muttertrekker/slagtrekker. Med den maskinen ville jeg garantert kunne tatt ned ditt gamle terrassegulv og fjernet alle skruene. Hadde du brukt rustfri terrasseskruer, der man ikke har ødelagt hodene ved montering, ville du i praksis kunne gjenbruke minst 80-90% av skruene ved montering av ny terrasse. Har selv byttet litt terrassebord på våre brygger, og det går utmerket med slagtrekker.
Så det jeg vil si er at utviklingen går fremover og at man skal bruke riktig maskin til arbeidsoppgaven. Så for ditt eksempel å skru terrassebord går det bra med skrutrekker, men kanskje enda bedre med en slagtrekker. Å bytte terrassebord på en enkel måte, da blir det bare slagtrekkeren. Rart navn slagtrekker/muttertrekker da de fleste nå bruker de batteridrevne til skruing av vanlige skruer. Det eneste jeg fortsatt spikrer er panel utendørs, da jeg synes det blir penere med malt spiker som forsvinner med litt maling, sammenlignet med skruer som er mer synlige.
Så det jeg vil si er at utviklingen går fremover og at man skal bruke riktig maskin til arbeidsoppgaven. Så for ditt eksempel å skru terrassebord går det bra med skrutrekker, men kanskje enda bedre med en slagtrekker. Å bytte terrassebord på en enkel måte, da blir det bare slagtrekkeren. Rart navn slagtrekker/muttertrekker da de fleste nå bruker de batteridrevne til skruing av vanlige skruer. Det eneste jeg fortsatt spikrer er panel utendørs, da jeg synes det blir penere med malt spiker som forsvinner med litt maling, sammenlignet med skruer som er mer synlige.
Når jeg bygde terrasse i fjor høst tenkte jeg å spikre med picka men det fantes ingen spik som tåler saltvann som vi var i bassenget. Derfor ble det A4 skruer som tåler den miljøen.
Min tanke var også at man kan løfte planken lettere nå, men skrur jeg ut en skrue så viser det seg at treet har tørket over hodet og man får store fliser når man drar ut skruen.
Min tanke var også at man kan løfte planken lettere nå, men skrur jeg ut en skrue så viser det seg at treet har tørket over hodet og man får store fliser når man drar ut skruen.
Har fått for meg at hvis man skrur opp hodet fra plankene med lav hastighet på en muttertrekker blir det mindre skader i terrassebordet enn en vanlig skrutrekker som mer "rykker i gang" med høyere hastighet for å klare å dra løs skruen.TrollMann skrev:Når jeg bygde terrasse i høst tenkte jeg å spikre med hammer, men det fantes ingen spiker som tåler saltvann som vi var i bassenget. Derfor ble det A4 skruer som tåler det miljøet.
Min tanke var også at man kan løfte planken lettere nå, men skruer jeg ut en skrue så viser det seg at treverket har tørket over hodet og man får store fliser når man drar ut skruen.
Kanskje offtopic. I de fleste tilfeller kan man vende et terrassebord om man har demontert det og det har fliset seg om man så vil skru det tilbake, blir litt fargeforskjell, men etter noen år har det rettet seg. Så det behøver ikke være noen problemer.
Begynte å spikre sammen en fuglekasse her om dagen, hadde ikke selvborende skrue i riktig dimensjon hjemme. Sprekker ikke endeved like lett med spiker...men etter å ha bannet over at materialet spratt tilbake og ut av plass ved hvert slag og fått et par bøyde spikerhoder så forboret jeg og skrudde det hele sammen.
Spikerpistol/dykkertpistol har flere fordeler enn hammeren synes jeg.
Så finnes det for øvrig båndet spiker i rustfri A4-kvalitet. Har det i vår fasade...husker ikke merket nå, men kan sjekke om noen er interessert.
Spikerpistol/dykkertpistol har flere fordeler enn hammeren synes jeg.
Så finnes det for øvrig båndet spiker i rustfri A4-kvalitet. Har det i vår fasade...husker ikke merket nå, men kan sjekke om noen er interessert.
Gøy å se svarene. Det ser ikke ut som jeg får gehør for hammer & spiker-metodenpinebar skrev:
Til pinebar og andre vil jeg svare at jeg tenkte først og fremst på terrassebygging og jeg har nok faktisk aldri vært med på at regla under "ikke svarer" i den typen konstruksjon. Det er klart at skrutrekkere har flere fordeler som påpekt her, men for akkurat terrassebygging er jeg ikke helt overbevist ennå...
Sist redigert:
Og i dag ser det ut til at mange byggere (også selvbyggere) går over til muttertrekkerne som belaster betydelig mindre på håndledd og albuer.jokomoko skrev:Kul å se svarene. Det ser ikke ut som om jeg får gehør for hammer & spiker metoden
Til pinebar og andre vil jeg svare at jeg nærmest mener på terrassebygging og jeg har nok faktisk ikke vært med på at regelen under "ikke svarer" i den typen konstruksjon. Det er klart at skrutrekkere har flere fordeler som påpekt her, men for akkurat terrassebygging er jeg ikke helt overbevist ennå...![]()
Da må jo uvitende jeg spørre - hvordan gjorde husbyggerne før, når det ikke fantes boremaskin? Mitt hus er 130 år gammelt og står stødig fortsatt, til tross for at det ikke finnes en eneste skrue i stommen!