Hei,
Som overskriften lyder, hvordan vet jeg om en kjellervegg er bærende? Megleren kunne ikke svare på visningen så jeg tenker at tegningen på plantegningen ikke sier så mye.
Ønsket er å fjerne veggene til boden der jeg har satt ut smilefjeset. Det som får meg til å tvile enda mer er at på etasjen ovenfor trodde megleren at veggen var bærende (i kjøkkenet). Er en bærende vegg automatisk bærende på begge plan?
Ville vært takknemlig for svar så det går an å vite hvilke muligheter som finnes.
Som overskriften lyder, hvordan vet jeg om en kjellervegg er bærende? Megleren kunne ikke svare på visningen så jeg tenker at tegningen på plantegningen ikke sier så mye.
Ønsket er å fjerne veggene til boden der jeg har satt ut smilefjeset. Det som får meg til å tvile enda mer er at på etasjen ovenfor trodde megleren at veggen var bærende (i kjøkkenet). Er en bærende vegg automatisk bærende på begge plan?
Ville vært takknemlig for svar så det går an å vite hvilke muligheter som finnes.
Det er meget mulig at en av de langsgående veggene i kjelleren er bærende. Vet du hvilken type bjelkelag det er?
Om det er trebjelkelag så burde det sitte en bjelke i midten av "soverom 4" som gir en pekepinn på hvilken av veggene som er bærende. Er det i stedet betongbjelkelag så trengs ingen bjelke, men da kan man oftest se på tykkelsen på veggen for å finne ut hvilken som er bærende.
Om det er trebjelkelag så burde det sitte en bjelke i midten av "soverom 4" som gir en pekepinn på hvilken av veggene som er bærende. Er det i stedet betongbjelkelag så trengs ingen bjelke, men da kan man oftest se på tykkelsen på veggen for å finne ut hvilken som er bærende.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.207 innlegg
Du kan spørre megleren om hen kan spørre selgeren om det finnes konstruksjonstegninger og du kan også sjekke med kommunens avdeling for byggesøknad mm. for der burde det finnes den typen tegninger fra da byggesøknaden ble godkjent.C Carwen skrev:
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Oftest har de kjellervegger som går vinkelrett på ytterveggen en stagende funksjon mot jordtrykk.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det finnes absolutt ingen generelle regler som man kan forholde seg til. Alt avhenger av byggemåte. Den enkelt viktigste parameteren er byggeår. Som Anna_H påpeker, er meglertegninger helt ubrukelige. Ser man på planløsningen, virker det å være et 50-tallshus. Da består antageligvis kjellerveggene av betonghullstein og dekke mellom kjeller og bv av armert betong. Da må man se en armeringstegning for å kunne avgjøre hvilke kjellervegger som er bærende. Selv om de aktuelle veggene ikke er bærende, kan det være upassende å fjerne deler av dem mtp deres stabiliserende funksjon (se bossespecials innlegg). Kjellervegger bygget med betonghullstein bør man unngå å fjerne. Lettere vegger ble ofte laget i lettbetong. Den megler er ikke født som klarer å besvare denne typen spørsmål. Derimot kan du regne med at hvis det er et 50-tallshus, finnes alle tegninger du trenger å ha tilgang til i kommunens arkiv.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det er en normal arkitekttegning, men siden den åpenbart er original, kan man nok stole på den. Tegningen peker på at to av matkjellerens vegger er tynnere (trolig blå lettbetong) og derfor kan rives uten vanskeligheter. Hvis du borer i disse veggene kan du trolig bekrefte min konklusjon.
Beklager om jeg avbryter tråden. Jeg har en lignende spørsmålsstilling, der jeg ikke har fått noen respons. Ta gjerne en titt på den: "Fjerne bærende vegger i kjeller[...]"
https://www.byggahus.se/forum/threa...-kaellare-tillvaegagangssaett-kostnad.344071/
https://www.byggahus.se/forum/threa...-kaellare-tillvaegagangssaett-kostnad.344071/
Med all sikkerhet er de tykke veggene på tegningen bærende. Du vil altså ikke kunne rive alle veggene rundt matkällaren. Teknisk sett kunne man løse det med en bjelke i taket, men slikt innebærer jo en del arbeid.
Klikk her for å svare