3.000 lest ·
5 svar
3k lest
5 svar
Hvordan ville dere stive for balkong ovenpå valmtak?
Hei, holder på med et lite evighetsprosjekt og har nå kommet til steget at det er på tide å vurdere hvordan jeg best lager en balkong oppå glassverandaen.
Taket er lavt lutende: Ca 5 grader i en retning og 3 grader i en annen -(det blir slik hvis man er dum nok til å ikke gjøre utvidelsen nøyaktig dobbelt så bred som den er dyp #rookiemistake).
Legger ved to bilder, en ovenfra som viser hvordan taket luter (hvordan vann forventes å renne av) og jeg vil jo selvfølgelig unngå at vannet blir stoppet unødvendig.
De diagonale svarte linjene viser hvor taklutningen endres og det føles intuitivt feil å ha bjelker som går over disse "åsene".
Vi vil også at selve balkonggulvet blir så usynlig som mulig (typ bjelker skjult bak stolpene til rekkverket).
Alle tips er hjertelig velkommen.
Taket er lavt lutende: Ca 5 grader i en retning og 3 grader i en annen -(det blir slik hvis man er dum nok til å ikke gjøre utvidelsen nøyaktig dobbelt så bred som den er dyp #rookiemistake).
Legger ved to bilder, en ovenfra som viser hvordan taket luter (hvordan vann forventes å renne av) og jeg vil jo selvfølgelig unngå at vannet blir stoppet unødvendig.
De diagonale svarte linjene viser hvor taklutningen endres og det føles intuitivt feil å ha bjelker som går over disse "åsene".
Vi vil også at selve balkonggulvet blir så usynlig som mulig (typ bjelker skjult bak stolpene til rekkverket).
Alle tips er hjertelig velkommen.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 429 innlegg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7.429 innlegg
Litt unødvendig komplisert å bygge et valmtak bare for å skjule det helt kan jeg synes, men.
Må høyden holdes nede maksimalt kommer jeg ikke på en bedre løsning enn å legge lektene fra langsiden rett inn og så lage individuelle klosser/kiler som støtte der taket luter feil vei, husk å ikke gjøre dem for små for takets skyld.
Har du mye høyde å spille på kanskje du kan bruke terrasseføtter for enkelt å justere alt og samtidig ikke stoppe vannet noe sted.
Må høyden holdes nede maksimalt kommer jeg ikke på en bedre løsning enn å legge lektene fra langsiden rett inn og så lage individuelle klosser/kiler som støtte der taket luter feil vei, husk å ikke gjøre dem for små for takets skyld.
Har du mye høyde å spille på kanskje du kan bruke terrasseføtter for enkelt å justere alt og samtidig ikke stoppe vannet noe sted.
Det kan man jo synes. Det har jo unektelig blitt en del ekstraarbeid og litt ekstra kostnad, men det blir definitivt penere dels fra de sidene som vi oftest ser påbyggingen, men fremfor alt innertaket. Det hadde kanskje gått an å gjøre det pent på enklere måte, men vi er meget fornøyd med hvordan det ble nå.Rickard. skrev:
Takk for tipsene, det er i tråd med hvordan jeg har tenkt selv, men alltid verdifullt å høre det fra noen andre.
Naboen har en lignende situasjon som deg. De har lagt en tynn trall i firkantede seksjoner på taket, for å lett kunne løfte og rengjøre. Deretter har de som du (tegnet) valgt å bygge et solid rekkverk som eneste faste konstruksjon. Trallen har kiler i tre under seg for å bli plan (den er nummerert så det skal være lett å legge riktig etter rengjøring også).
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 429 innlegg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7.429 innlegg
Er det åpent og pent underfra så har dere ikke skjult det som jeg antydet, og er dere fornøyde der så er det vel helt riktig løsning!
Det man kan gjøre er å "utvide valmingen" så du får en mye bredere flat del og kortere og brattere sidedel, blir litt "amerikansk veranda" av det til plankene og rekkverket er på plass. Jeg påstår IKKE at det er penere eller bedre på noen måte, men det er i hvert fall litt lettere å bygge trall på uten å miste takskjegget rundt.
Det man kan gjøre er å "utvide valmingen" så du får en mye bredere flat del og kortere og brattere sidedel, blir litt "amerikansk veranda" av det til plankene og rekkverket er på plass. Jeg påstår IKKE at det er penere eller bedre på noen måte, men det er i hvert fall litt lettere å bygge trall på uten å miste takskjegget rundt.
lite sent bare, taket er allerede på plass, men jeg forstår hvordan du tenker!Rickard. skrev:
Er det åpent og pent underfra så har dere ikke skjult det som jeg antydet, og hvis dere er fornøyde der, så er det vel helt riktig løsning!
Det man kan gjøre er å "utvide valmen" slik at du får en mye bredere flat del og kortere og brattere side, det blir litt "amerikansk veranda" av det til terrassebordene og rekkverket er på plass. Jeg påstår IKKE at det er penere eller bedre på noen måte, men det er i alle fall litt lettere å bygge terrassebord på uten å miste takfoten rundt om.
Klikk her for å svare