50-tall gjetter jeg. I en låve.
Regler på CC60 og så plater på det hadde jeg tenkt. Klatrevegg, basketballkurv mm skal opp på den senere.
Beste festemetode?

• Murvegg av betongblokker med mørtel mellom. Klar til å feste strukturer som klatrevegg eller basketkurv.
Forresten, er dette lettbetong eller vanlig betong i steinene tro?

Jeg synes det ser ut som polsten (betonghålsten).

Boret igjennom dem. Finner ingen hull. Ser ut til å være solide.

Hvordan var det å bore? Veldig mykt/lett eller hardt/tregt?

Mykt/lett = lettbetong
Hardt/tregt = betong

Hvordan så borestøvet ut?

Avhengig av hvilken produsent det er av betonghullstein, kan hulrommene være på litt forskjellige steder, så er man heldig/uheldig så er det solid betong hele veien der man borer. Så avhenger det også av hvordan man har murt veggen, om det har kommet mørtel akkurat der du boret.

Ikke kommet til skudd ennå. Ingen hull i steinen. Steinene er drøyt 6 cm dype, Sedna kommer det puss/betong eller noe. Bildet er tatt fra siden og viser veggen i tverrsnitt (finnes en "døråpning" midt på veggen).
Noen nye forslag basert på et?
Betongskrue kanskje?

• Vegg i tverrsnitt med grov steinstruktur, dybde målt med linjal, ca. 6 cm. Rust og sprekk synlig. Døråpning nevnt i teksten.
Ingen tanker om betongskruen (eller tilsvarende) ovenfor?

Jeg ville tatt lange spikplugg. Med lange mener jeg da typ en desimeter inn i steinen og kanskje mer. Da vil lengden gjøre at det sitter selv om hullene blir som de blir.
Betongskruv fungerer i solid betong. Formentlig dårligere i porøse steiner.

Ser ut som lettbetong i noen form, har du boret og det går lett å bore i og er porøst så er det lettbetong. Hvis ja ville jeg limt gles med MS-polymerlim og krysset i med spikerpistolen (dvs sett to spikre skrått i vinkel mot hverandre i hvert spikerpunkt). Kommer til å sitte som fjell og går ganske fort.

Vil du kjøre spikerplugg ifølge ovennevnte og det er lettbetong, kan du sannsynligvis ofre en trebor eller kjøpe en dyrere kombibor og kjøre all boring i ett steg så sparer du litt tid. Min oppfatning er dog at spikerplugg ikke sitter veldig godt i lettbetong.

Uansett, kombinasjonen av bra lim og mekanisk innfesting vil ikke skuffe noen.

Synes det ser ut som slaggbetongblokker.

Direkte uegnet med en basketballkurv i den veggen..

Om det er slaggblokk så pleier boredammet å være svart og farge noe overjæ***g. Beste innfestingen i slaggblokk er grov treskrue uten plugg.

Jeg synes mer at det ser ut om lettbetongblokk av gammel modell. de er heller ikke noen høydare å feste i. Fremfor alt ikke slikt som kan utsettes for rykk og slag som basketballkurv og klatregrep

Om du likevel skal regle opp veggen så kan du like gjerne legge til en regel i gulv og tak og bygge en helt ny vegg som holder for det du vil.

• Liker
blackarrow
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.