Hei, ny her!

Vil ta ned en vegg i garasjen og lurer på hvordan jeg finner ut om den er bærende?

Jeg har ingen konstruksjonstegninger på huset, går det an å få svar på annen måte? :x

/JAS_

Plantegning av hus som viser garasje nedentil med markert vegg i rødt ved oppbevaringsrom, antyder usikkerhet om veggens bærende funksjon.

Arkitekttegning av en bolig med garasje, markert vegg i rødt som antyder spørsmålet om dens bærende egenskaper. Ingen konstruksjonsdetaljer.

Loft med trebjelker og isolasjon, viser en del av takkonstruksjonen over garasje.

Den burde ikke være bærende siden takstolene er utformet som fagverkskonstruksjoner og derfor normalt er frittbærende over hele garasjens bredde. Samtidig er taklutningen dårlig. Vil man kontrollere dette beregningsmessig må man kjenne til takstolenes mål, c/c avstand og spennvidde.

Veggen går dessuten ikke i hele bygningens lengde. Det pleier bærende vegger å gjøre.

justusandersson skrev:
Den burde ikke være bærende fordi takstolene er utformet som fagverkskonstruksjoner og derfor normalt er frittbærende over hele garasjens bredde. Samtidig er taklutningen dårlig. Vil man kontrollere dette beregningsmessig må man kjenne til takstolenes mål, c/c avstand og spennvidde.
Takk begge for raske svar!

Nå har jeg vært rundt og målt litt, dette er hva jeg får frem.

Takstoler er:
120X46 mm "Øvre"
145x46 mm "Nedre"
1100 mm CC mellom takstoler

Taktekke:
Plåt
Papp
Spontad panel

Innertak:
Isolasjon
Spontad panel
Gips

Trästomme

Betongplate

Utvendige mål garasje:
7300 mm langt
5700 mm bredt

Huset er bygget 1965

Kan dette hjelpe i avgjørelsen?

/JAS

S
JAS_ skrev:
Takk begge for raske svar!

Nå har jeg vært rundt og målt litt, dette er hva jeg får fram.

Takstoler er:
120X46 mm "Øvre"
145x46 mm "Nedre"
1100 mm CC mellom takstoler

Takbelegg:
Plåt
Papp
Spontet panel

Innertak:
Isolasjon
Spontet panel
Gips

Trestamme

Betongplate

Yttermål garasje:
7300 mm langt
5700 mm bredt

Huset er bygget i 1965

Kan dette hjelpe i avgjørelsen?

/JAS
bedre at man har på papir at konstruktør har gjort beregninger. om noe skulle skje

Et enkelt måte å finne ut om noen byggdetaljer er riktig dimensjonert, er å bruke Träguiden som finnes på nettet, traguiden.se. Der finnes bl.a. tabeller som viser passende dimensjoner på takstolsdeler for ulike typer takstoler, spennvidder og snølaster. Uppsala ligger på grensen mellom Snølastsone 1,5 og 2. Ifølge Träguiden bør en takstol av W-type med 14 ° takhelling og en spennvidde på 6 m ha dimensjonene 45x145 i overrammen og 45x120 i underrammen i snølastsone 2. I snølastsone 1,5 45x120 på begge steder. Disse opplysningene gjelder for et tungt tak med egenvekt 0,6 kN/kvm. Taket ditt er jo veldig lett og spennvidden noe mindre enn 6 m, så jeg synes man kan regne med at takstolene holder selv om du fjerner den aktuelle veggen.

• Liker
JAS_
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.